Monday, January 24, 2011

cerdik kah kita?

"manusia yang paling cerdik adalah manusia yg memikirkn tentang kematian"

tp adakah kehidupan membuat kita tidak cerdik???

mungkinnnn....

cerdik pandai kita berdasarkan apa yg kita jalani sebenarnya...

berfikir sejenak sebelom melakukan adalah sesuatu yg mesti dan pasti kerana itu membawa kita ke jalan yg betul...

jika salah, berhenti seketika dan istiqfar serta bersyukur.... kerana kesedaran itu timbul sebelom kita terlambat..

ulangi lagi adalah kesilapan yg tidak patot dilakukan...

menginsafi perlu dan sokongan harus diberi....

jangan mudah memandang yg jahat, kerana yg baik belum pasti baiknya....

memaafkan adalah perkara yg mulia.....

memohon maaf lambang kesederhanaan.....

kita mampu cerdik.... jika kita tawu membimbingnya....

dgn cara, memikirkan ttg apa yg akan jadi bila kita di "SANA" nntii...

jadi KATA2 di ATAS adalah benar...

ayuh kita fikir2kan...


Saturday, January 22, 2011

Ambil lahhh...



Ambillah waktu untuk berfikir, itu adalah sumber kekuatan.

Ambillah waktu untuk bermain, itu adalah rahsia dari masa muda yang abadi.

Ambillah waktu untuk berdoa, itu adalah sumber ketenangan.

Ambillah waktu untuk belajar, itu adalah sumber kebijaksanaan.

Ambillah waktu untuk mencintai dan dicintai, itu adalah hak istimewa yang diberikan Tuhan.

Ambillah waktu untuk bersahabat, itu adalah jalan menuju kebahagiaan.

Ambillah waktu untuk tertawa, itu adalah musik yang menggetarkan hati.

Ambillah waktu untuk memberi, itu adalah membuat hidup terasa bererti.

Ambillah waktu untuk bekerja, itu adalah nilai keberhasilan.

Ambillah waktu untuk beramal, itu adalah kunci menuju syurga.

Friday, December 24, 2010

Morning!!!

Assalamuailaikum para2 blogger dan para usha2 dan juga para2 sakura.. kita pantun skit tgk, bley ka dak...........

berjalan jauh smpai negeri Arab,
dah jalan jauh p la mandi,
biar nmpk x bley harap,
janji kita bangun PAGI.....

haha... haaa bgn pagi nie baguih dakkk? baguih la kot... pagi2 la fresh... bley baca buku bg yg student... bg tahfiz, time nie elok utk menghafal Al-Quran.. dan pg2 la kena basuh baju bg mak2 kita atau org2 bujang, spya cpt kering, tu pn kalo panaih la.. hehe.. pastu kalo org keja, ari biasa kena la bgn awai, sbb xmau kena jem, tp jem serupa tu jgak.. n bg mak aku dia bgn awai2 sbb pa? sbb nk sapu daun2 yg jatuh dpn umah.. hahahaha..

Tapi nie la hakikatnya yg kita slalu nmpk org2 yg bgn pagi buat.. tp indah sbnarnya pagi nie kalo kita selami betoi2.. mmg liat bg sapa yg susah bgn pagi.. aku pn liat gak.. nie pn pasai terjaga, kalo dak hanyut gakk... kita sering di beritahu bahawa "Pagi dilambangkn sbgai pintu yg terkangdung di dalamnya penuh dgn rezki utk kita dptkn, dan rezki itu akn melimpah ruah jika kita bgn pagi(solat subuh) dan tidak tidur kembali".. ini yg sebenarnya kita harus tawu dan harus alertt stiap ari utk kita grab rezki yg telah disenaraikn buat kita...

Pagi plak ada mcm2 pagi kan...

Yg pertamoo..... Pagi-pagi sungguhh--> pukul 1pg hingga pukul 5... masa nie la selalu kita ada bg yg remaja.. ya la time nie la kita dok lepak kat kedai mamak, nk tgk bola ataupn saja2 lepak ngan marka2 or geng2 bas sekolah kita.. biasalahh jiwa x tenang bro, kalo ada bini baru tenang.. peluk pn bukan bantai dah, peluk bini baiiiii... ahaha.. xdilupakn juga pada org2 masjid yg sering melakukan qiamulaii, time2 nie la mmg terbaik sbb sunyi dan doa cpt diperkenankan...

Yg keduooo.... Pagi selepas subuh--> kul 5.30... pagi nie ramai gak org bgn dan ramai gak org liat, lebey2 lagi time hari cuti.. pagi ni yg bagusnya sbb ada subuh.. subuh nie mmg wajib bgn la bg yg bley smyg.. KAN? so no excuse sbnarnya tapi kita sering miss sbb malaih, penat sgt or mmg payah bgn... tp xpa la... yg penting cuba utk bgn subuh.. kena pasang niat, kena cuba pelbagai cara agar kita bley bgn jgak... kalo x bgn tu nk wat cmna kn? hehe.. tp cuba dlu, kalo da biasa bgn pagi dlm masa 40 hari.. insyaAllah kita ley bgn pagi subuh nie... kdg2 x smpai 40 hari pn da jd biasa... apa2 pn tgk surrounding kita cmna... kalo da smua jenih liat, akn liat jgak la kita.. kalo jenih rajin, rajin la kita bgn.. n pagi subuh nie la kita xley tido balik, sbb pas subuh nie la pintu2 rezki dibuka dan kita harus masuk utk memilikinya... mmg x nmpk rezki nie.. tp Allah dah ckp Dia bkak, so Dia pasti bukak... jgn khuatir.. rezki tu ada utk smua... tp x taw cpt atau tidak kita dpt.. dan berkat atau x... tu smua bergantung cara mcm mana kita cari rezki tu plak.. pastu utk yg baru kahwin, pagi nie pn fevret jgak.. sbb nk tnjuk kat pak mentua or mak mentua kata bgn pagi... ya la nk kata bley bgn subuh, bley bgn buat makanan tuk suami... haha... dan stu lg bgn subuh sbb nk mandi.. bkn saja2 mandi, "sahaja aku mandi" la tuuuuu.... hehehe...

Yg ketigoo.. pagi laa sgttt---> kul 10 hgga 11.59.. haha.. nie nmpk ja cam pagi... tp pagi yg hilang seri laa.. smua org da bgn.. smua da jalan.. kalo org berniaga tu da bley balik modal da time nie.. haha.. yg kita baru nk bgn.. tp selalunya pg nie utk geng2 yg nk kaver tido balik, sbb dorg keje x tdo2... bhaya gak keja nie.. keja kira bulu kambing..... heehehhe... ye la, bia la dorg kaver balik, kang dpt sakit plak.. lg susah..

Yeahhh!! tu la jenis2 pagi yg ada... x kesah la pagi apa pn kn... yg penting bgn la pagi... jgn petang baru nk bgn... kdg2 xpa... jgn kerap, lama2 kena overhall.. susah... hehe... apa2 pn cuba dan trus mencuba utk bangun... mgkn susah pada awlnya.. lama2 ok la.. mgkn anda pulak akan suka utk bgn pagi.....

MotiVASi HaRI iNI: Keindahan pagi bkn hanya pada suasana dan suhunya.. Tapi keindahan pagi pada keberkatan yg terkangdung di dalamnya.. Bangunlah pagi, dan kita pasti merasa nikmat keindahannya...

Thursday, December 23, 2010

IJN

salam salam salam... assalamuailaikum... kehadapan yg berada di dpn laptop atau comp skang... apa habaq? shat nohh.. xsehat p bagi sehat.. nk sehat cmna? ambik ubat kalo skt, ambik wuduk kalo marah, ambik angin kalo berkuap, ambik nafas kalo semput dan ambik la apa2 pn jnji bawa kepada kebaikan.. hehehe...

kenapa aku sbut IJN nie... apakah maksudnya? IJN adalah tmpat yg sgt memilukan bg org yg merasainya.. inilah pusat Institut Jantung Negara.. bkn tmpat study beb.. tp tmpat org yg da study pasal jantung dan rawat org yg kena penyakit jantung... heee~ best ka tmpat nie? best kot, ada econ, ada wifi, ada tandas, surau n segalanya lengkap laa.. pg2 ada org bersihkan, bil x yah bayaq... mcm2 la lg.. kira full facilities ar org barat ckp.. hehe...

tapi kan.. kat sinie la tmpat 2 kali aku mai... bkn mai saja cheq oi!! mai saja, 20 kali pn bley... haha... aku mai sbb pak aku skt.... huuuu... buat pertama kalinya, ayh aku tba2 berpeluh dan kurang bermaya... rupanya2 dia di dapati mengalami jantung tersumbat... yakni saluran darah tersumbat.. sbb pa sumbat? mgkn lemak dan kolestrol yg menyebabkn perkara tersebut berlaku.. sbb tu pemakanan harus dijaga dan di teliti sebaik mgkn.. makan nie mmg sedap smua, ya la bnda yg bley buat kita knyang, keqa sedap la.. yaa dakkk??!! hehe.. tp tu la, kalo org muda akn anggap besa ja la, sbb muda lg... payah nk kena penyakit.. org muda ckp la... aku x ckp.. sbb aku remajewww... haha... sbb tu kita kena beringat la nie... jgn tggu skt dtg baru kita nk berenti, bak kata pepatah aku "jgn biar tayar pecah, kalo da nmpk x dak angin".. so, drpd tersumbat tadilah pak aku kena operate... doktor kata kena buat BYPASS... apa tu bypass? bypass nie cam flyover la.. flyover pada saluran darah yg tersumbat tuu.. kita x ley buang, tp bley buat saluran baru ja utk bg darah jln balik.. saluran tu plak di ambik dari urat2 dawai yaknie saluran darah di betis ataupn peha.. nmpk x kekuasaan Tuhan, kita da disediakn spare part yg amat canggih iaitu ditubuh bdn kita sndri.. so kaedah ini digunakan... dlm masa 5 jam pak aku dioperate... Allah sja yg taw cmna kami sekeluarga menghadapi saat demi saat yg berlalu.. masa berjalan sgt pelan, seperti sput naik ataih sput, kan lembab tu.. hehe.. tp nk wat cmna, kena tggu gak la.. selepas 5 jam kami tggu, akhirnya selesai la sudah penantian yg amat menyakitkn itu... dan yg lebey skt mestila pak aku.. huhu... so setelah selesai dlm sebulan, pak aku pn ok balik.. da bley berjalan, melawak, bawak keta(setelah 3 bln), p outstation, meeting la n mcm2 lagi.. so kehidupan dia kembali seperti biasa..

tapi Tuhan Maha Kuasa... dia bley bagi kita skt dan dia bley bg kita shat... itulah yg kita patut sedar slama kita hidup nie... dlm 6 bulan pak aku shat sperti biasa.. Allah menguji pak aku dan kami lg skali.. dgn tiba2 jgak pak aku rasa letey dan berpeluh.. mula2 ingat biasa.. pastu bila pak aku nk p tndas tgk2 pak aku xley nk jln.. kaki dia rasa lembik dan x bermaya.. pak aku ckp dia kurang balancing.. mgkn medula oblongata dia ada masalah kot.. sbb tmpat tu yg kawal keseimbangan kita (apa yg aku blajaq time BIO dlu)... haha xtaw btoi ka dak.. hik3.. so bila da tgk cmtu, mak aku pn suruh la aku n kakak aku p bwk pak aku ke IJN.. mula2 p IJN lepa xmau tahan.. hareeemm btoi.... doc pakar ckp suruh stop ubat drh tggi.. pulak dah... xpala dia doc.. nmpk dak, beza org ada ilmu dgn xdak ilmu.. bila org ada ilmu ckp, kita yg xtaw akn pecaya, toi dak? hahaha.. so cari la ilmu.. pntingnya ilmu dlm kehidupan kita nie.. tp aku xckp doc tu tpu.. kami pn xckp bnyk, kami pn balik... dlm 3 jam mcm tu... tgk ayh aku koi terok... mak aku da risau.. nasib la ada kak shefa(bini abg long)... tgk2 dia kenai pengarah IJN.. so dia pn msg la mamat pengarah tuu... nasib pengarah tu taw men msg.. hehehe.. so dia pn ejas baek pnya.. and pengarah tu suruh p balik kat IJN dan trus pak aku dpt wad... alhamdulillah! jasa kak shefa hnya Allah Taala ja bley balaih..

jadi nilah kali ke 2 aku dan famly bertukar rumah dan menjadikan IJN rumah ke 2 kami... besaq dowh rumah baru aku!! ahaha.. kat sinie pak aku pn di rawat dan di scan macam2.. mula2 city scan utk tgk kat otak cmna.. tp xdak hasil apa, nmpk cam besa laa.. pastu buat MRI plak.. MRI nielah baru nmpk sket apa mslah di kpala pak aku.. rupa2nya pak aku ada mslah di satu salur darah/saraf.. aku pn xtaw sgt.. maen bedai la kejap.. hehe.. kat salur tu la ada yg tersumbat kot.. so oksigen ke kpala xdpt p dgn lancarnya.. dan oleh sbb tu lah, pak aku diisyhtiharkn mendapat "stroke"... stroke ni dlm bahasa village "angih ahmar" bkn anak pakngah mar k.. hahah.. so nilah penyakit pak aku setelah 6 bln shat sprti biasa.. tp apa2 pn aku redha dgn ujian Allah... ada hikmahnya.. dan ada sbbnya... insyaAllah dgn ujian ini kami dpt belajar utk trus bersabar dan redha serta meningkatkn lg tahap kedekatan kami pada Tuhan Semesta Alam... aku harap dan berdoa agar pak aku shat dan trus dapat menjalani kehidupan seperti biasa.. AMINNN~

untuk pengetahuan anda2 smua.. angin ahmar atau stroke ini tidak mempunyai ubat sama sekali.. nie doc yg ckp.. org ada ilmu ckp.. haha.. so nk shat hnya lah dgn kekuatan smgt, penjagaan rapi serta doa yg tidak putus2 kepada Tuan pnya Dunia.. insyaAllah penyakit ini dpt hilang dan pesakit akn smbuh... n aku ada dengaq gak pelbagai cara utk menyembuhkn penyakit nie.. cubalah dan ikhtiar apa yg ada selagi kita x syirik padaNYA.. apa2 pn dgn izin DIA kita trus berdiri sehat dan trus dpt hidop sperti biasa.. inilah skit sbnyak yg aku nk kongsi apa yg aku alami skang...

Port buat blog nie: IJN (dlm wad pak aku) dan di atas katil lebey dlm wad nie.. hehehe

MOtiVasi HarI inI: Kesakitan yg kita alami merupakan titik kesedaran bahawa nikmat kesihatan adalah nikmat yg amat berharga yg kita terima drpdNYA.. Syukurlah dan dekatlah diri denganNYA wlpn anda masih SEHAT...

Wednesday, March 24, 2010

kematangan

salam hormat dan salam satu dunia yg aman.. wahh!! dah lama aku x bermotivate or merapu dalam blog aku nie... da basi pa blog aku?? hehehe... tp apa2 pn, kembali la sudah hanan hatta utk mengegarkn minda dan juga rohani..

ok, kita setiap hari dihidangi dengan masalah yg x diduga dan juga mungkin kebahagian yg x disangka.. ini kdg2 boleh mengubah idop kita dan personaliti kita dari hari ke hari.. indah kn hidop, jika diulit bahagia selalu?? indah bkn?? tapi, jika x indah mcm mna? perlu kah kita merungut dan menghentam diri atau org laen kerana masalah yg dihadapi?? itu persoalannya.....

menjadi insan yg tenang atau always hepy with his/her life.. we must be matured or matang kalo org kdh ckp.. hahaha... tp adakah selalu kita bersikap matang apabila masalah tiba dan menikam? susah utk kita menjangka sbnarnya, kerana kdg2 ia berlaku dgn spontan.. tp itu bkn alasan sbnarnya.. matang maksud di sinie kita harus bersedia dlm segala aspek atau segala bentuk or keadaan yg menimpa kita.. jika kejayaan yg kita trima, kita harus hepy dan bersyukur tetapi jgn terlalu hepy.. kerana hepynya kita pada saat itu kdg2 boleh membawa kita kpd kekaburan ttg realiti dunia yg serba menguji.. oleh itu, ala kadar adalah amat digalakkan apabila diulit bahagia..

ahaaaa!! jika masalah dtg menimpa pulak, kita haruslah tenang dan cuba mencari jalan peyelesaian dgn duduk dan berfikir secara rasional.. boleh bermain emosi, tetapi jgn dikawal oleh emosi.. emosi sbnarnya teman rapat manusia yg sering menunjukkan rupa.. iaitu jika sedey, kita menangis.. jika suka, kita ketawa.. jika marah, kita masam.. dan macam2 lg.. itu kwn rapat kita.. salah sorank laaa.. bnyk lg kwn rapat sbnarnya.. hehhehe.. berbalik pada td, hadapilah masalah dgn tenang.. jika masalah dipandang sbgai masalah, ia akan memburukkan lg.. oleh sbb itulah, kita di ajar utk beristiqfar seketika.. spya hadirnya cas2 ketenangan dlm diri jika ditimpa masalah... inilah konsep matang yg perlu disemat dan dijadikan amalan dlm idop kita..

matang bkn bermakna kita x boleh bergurau dan hnya harus berfikir dan berckp seperti abg2 or kakak2 or org2 tua.. tp cukuplah sekadar matang utk menjadikan kita insan yg sentiasa tenang dlm menghadapi pasang surutnya kehidupan kita di dunia yg serba kacau bilau ini... kematangan bkn lah dari segi sikap sbnarnya, tapi dari cara dia berfikir dan mengawal keadaan idopnya.. bkn senang dan juga bkn susah.. hnya perlu melatih diri spya menerima apa yg dtg dan apa yg hilang..

motiVAsi hARi ini: kehidupan yg ada pasang surutnya adalah kehidupan yg sentiasa mengajar dan menegur kita.. kdg2 ia pembawa kepada lahirnya pemikiran matang dan waras.. itulah latihan yg kita hadapi setiap hari..

Sunday, November 15, 2009

perpisahan.. tp bkn penamat..

sudah bertahun aku tggu saat2 nie.. bkn saat nak berpisah la ngok.. tp saat2 nak abeskn diploma aku laa.. ahaaa!!yahoooo da abes!! tp tu laa.. aku da smpai pn kat saat2 yg dinanti-nntikn tu.. "ang da berjaya nan!!! tahniah laa.." Penantian yg betul2 menguji kesabaran.. tp yg hairannya, kegembiraan yg aku nak rasa semuanya musnah.. hancur tiba2.. kenapa?? awat jd cmnie?? what wrong babeh?? aku btul2 xphm... tu la yg dikatakn "disangka panas smpai ke petang, rupanya hujan di tgh hari".. sapala kita nak sangka smua nie kn.. aku mmg nak hepy gla2.. nk lompat tinggi smbil ada org tangkap gmbaq.. hahaha.. tp x kesampaian laa.. keseronokan tu x dpt hadir wlpn sedikit.. sbb aku akn kehilangan perkara yg lebey menyeronokkn aku.. iaitu SAHABAT2 aku... haiihhhhh~.. aku x mmpu nak pusing balik masa, nak buat lg aktvt ngn sahabat2 aku.. nk wat keja gila.. nak p kaco pmpn.. nk p kaco pak gad.. buat hingaq.. buat onar.. ehh hat baik pn ada.. mcm p PI, p libry, p umah lect, smyg jemaah, bkak posa n sahur sama2... bnyk beb.. xdpt aku nak senarai smua aktvt2 aku ngan lepa nie.. aku slalu kata "ahh!! sama ja nnti wlpn da xjmpa, aku ley buat smua tu ngan sapa2 pn".. hmm aku slap, aku sgt slap.. aku bley buat bnda sama ngn org laen.. tp aku xbley feel dgn org laen.. dgn lepa2 nie ja yg aku rasa beeessst sgt... inilah faktor2 yg buat aku hlg kegembiraan wlpn aku da abeh.. betui la apa org ckp "pengalaman dan kenangan yg bnyk xkn dirasai semasa bersama, tp akn dirasai masa kita berpisah".. ye la, masa kita buat kenangan tu kita rasa besa jaa.. mcm besa2 laa.. xrsa gempak pn.. tp bla pisah ja, mula la rasa yg kita buat tu syok gila n nak buat lg.. tp sory la, xkn bley dahh... dah berpisahkn.. mcm petatah berkata "setiap pertemuan pasti ada perpisahan".. hmm aku bersyukur sgt, kita berpisah bkn sbb kita mati atau pergi selama lamanya.. tp kita berpisah sbb kita nak truskn idop dan membaiki idop kita.. aku mohon laluan drpd shbt2 aku utk aku teruskn perjalanan.. mmg sedey sgt, dan mmg berat sgt utk aku tinggalkn dorg smua nie.. aku taw aku ada famly.. tp shbt jugak bley jd mcm famly kalo kita dah duduk lebey drpd 40 hari bersama.. aku trima takdir nie.. aku terpaksa jgak pergi tglkn mereka2 disana dan mereka yg sama2 pergi dgn aku.. kenangan kita xkn aku lupa.. aku akn semat dlm ingatan aku.. aku minta maaf la kat korg smua jka aku kasaq ngan ampa, buat jht ka, mengata kaa.. aku lemah dan aku sedar.. aku xbley nak hepykn smua.. bg yg slalu bg aku hepy n tlg aku, aku ucapkn terima kasih bnyk2.. aku xdpt nak balas jasa yg ampa buat kat aku.. i'm an ordinary person.. if i can give u what u gave, i will try to give.. but if i can't, i'm sorry.. shbt2 ku!! doalah kejayaan aku utk masa akn dtg nnti.. dn aku hrp ampa jga bjaya dgn idop ampa nnti.. jmpa kat mana2 tego laa.. mana taw aku terlepas pndang..
ya laa tuhan bg 2 bijik mata ja... kdg2 xsmpat nak tgk smua.. thanx again k!! aku syg ampa smua... sgt2 syg.. jmpa lg!!

motivasi HARi ini: persahabatan tak akan hilang jika kita sentiasa menghargai antara satu sama lain..

Wednesday, October 7, 2009

x kenang budi..

salam sejahtera salam permulaan dan salam motivasi.. yap!! berjmpa lg yaa di ruangan yg serba kekurangan ini dan coretan yg ringan utk santapan batin anda supaya lebey bermotivasi.. bkn saja anda tp pada diri aku jgak... ok.. apa yg aku nak ckp arinie adalah ttg "budi" atau "jasa" yg mgkn kita buat kat org ataupn org buat kat kita.. aku ada kisah ttg seorang mamat nie.. mari kita baca dan hayati sama2..

ceritanya bermula begini...........

mamat nie insan yg bernama SEMAN(bkn nama sebenar)... sinopsis skit ttg diri dia- dia nie sorang insan seni yaknie mempunyai bakat dlm nyanyian, lebey2 lg dlm lagu asli.. mmg seorang insan yg ada ilmu agama di dada serta rupa yg agak elok la kalo sapa2 pndang buat kali pertama.. huhu...

dia nie mmg bagus bab nyanyi2 dan displin dalam menjaga suara dia utk mengekalkn kesedapan dia.. aku pn rasa segan la dgn dia nie.. dia baguih dlm displin2 nie.. aku pnah p festival seni ngan dia kat ganu.. dia baguih pada permulaannya, ckp pn berlapik... tp lama kelamaan aku nmpk dia smakin menunjuk taring yg x brapa tajam.. hehe.. aku heqan ngan dia.. sbb dia slalu nak bandingkan diri dia dgn memba baik aku nie tp bkn bnding saja tp dia nak tnjuk yg dia lebey hebat.. lebey2 bab nyanyi arr.. aku ada memba baik dlm kebudayaan.. dia mmg sedap ar nyanyi.. high note dia mmg meletop arr.. tp seman nie x puaih hati.. slalu nak tnya aku, " aku sedap lg dri dia kn nan?".. pastu dok ckp org nie x sesuai nyanyi lagu tu la.. piching terabuq la.. yg syoknya, kat diri dia smua ok, smua sdap.. x penah lgsg x sdp.. aku pn maen angin la.. "aa sedap seman, ang mmg pandai jaga soqa ang".. ya la x kn aku nak latu dia kot.. sbb kita jenih jaga ati.. sbb aku pn blakon x hebat mana.. xkan aku nak tegoq over2.. lgpn bab2 nyanyi nie aku kureng.. so utk pengetahuan, mamat seman ni bnyk la masuk pertandingan.. ada la menang selapih dua.. ada dpt no 3, ada dpt no 2... so tahniah la kat dia nie.. sbb ley dpt no bla masuk pertandingan.. syabas beteiii!! tp tu org kata, "menang dlm pertandingan boleh dibanggakn, tp jika kalah dlm sikap di luar pertandingan lebey menjijikan".. dia mng ok, tp MASYAALLAH dia pnya bangga lebey pada org menang loteri wooo.. hahaha.. teroq sheikh prangai dia.. aku bkn buruk sapa2 tp nak bg pesan kat ampa smua laa.. mmg dia nie mula drpd bawah.. drpd sampah dan jadi permata.. tp x guna permata yg hnya bersinar tuk diri sndiri tp utk org laen dia jd permata yg palsu dan amat gelap sinarnya... sedey gak ngan dia nie... haihhh~

cita baru utk sem nie, aku nak stroy arr.. aritu aku pnya penasihat mintak tlg aku call seman nie tuk pangei dia wat show tuk mlm pra-graduan.. aku pn buat laa.. aku blakon la jd staff.. aku tnya dia "nak nyanti x tuk mlm pra-graduan?" .. dia pn kata "on ja".. xpala aku pn orait ar, da dia nk.. tiba2 dia cntct balik.. nak taw dia tnya apa? "emm.. utk mlm tu xde saguhati ape2 ke?" aku ckp "xdak hilmi, ada bg makan ja laa" dia ckp plak "owh mmg x dak ek??"... haihh perlu ka ckp camtu?? dia bdak seni Uitm.. Uitm pangei dia, buat je laa.. xperlu kot nk mintax apa2.. aku pn berlakon bnyk gak tuk show2.. xdpt apa pn.. kdg2 mkn pn xdpt.. lex jaa.. ley isap rokok lg.. hahaha... tp tu ok lg.. ya la dia artis RTM an.. ingat da besaq kot.. huhu.. yg nie lg panaih... kita p paragraph seterusnya..

yg nie hangit beb.. sbb gua yg kena.. dia x taw aku yg cntct dia.. aku x besaq mana pn dlm kebudayaan tp sama2 insan seni hormat la skit.. x suruh sanjung tp ckp leklok.. dia cntct aku lg skali.. dia tnya " sapa yg jemput sy wat show tuk mlm pra-graduan?" aku ckp "Puan Emma(penasihat kebudayaan), ada apa2 masalah?" ampa taw dia kata apa? dia kata " ok, SY TOLAK, kalo puan nak sy suruh dia call sy sndiri, x pyh suruh org laen smpai2kn, memang ada masalah!" tgk tuuu.. bertapa kureng blajarnya dia ttg komunikasi.. haihh.. aku pn balas " eh x elok ckp cmtu, kmu student, puan jemput kamu.. kalo xnak xpe" dia balas " ko xtawu ape2 diam!! ko sape nak sound aku!" aku pn hot ar "aku smpaikan, kenapa ko nak maki aku.. ko ada masalah ngan puan, g la maki puan.. awat aku plak kena.. ada bakat ja, tp attitude x dak" bang!! dia call aku.. dia tanya aku sapa? jawatan apa? diploma apa? part brapa? lu sapa bro nak tnya soalan cmtu... lu ngan gua sama jaa.. jgn nak lebey2.. tp masa dia call tu aku x kata aku bdak kebudayaan.. aku kata aku part 6 ja.. tp dia xcaya.. dia kata aku bdak baru.. maseh mentak dlm unit kebudayaan.. tp x pa laa, aku nak tgk dia cmna.. tba2 antaq msg kat aku "haha, kau mmg bkn bdak part 6, dosa free ja ko dpt hari ni" hahaha cm bdak2 dowh bdak nie, otak x matang langsung.. yg tmbah hot lg dia maki penasihat aku.. dia kata dia mmg nak kurang hajar ngan puan, puan x professional la, apa laa.. hey lahanat!! lu tu naek pasal lu dlm unit kebudayaan.. org pangei lu wat show.. org kenal lu drpd show bodo2 nie laa.. xpyh nak tunjuk taring laa... lu tu mentah lg.. x pyh nk demand2.. kalo suara tu mmg sedap gila babi x paa, aku x hot.. just sedap pada aku ja.. aku xheqan laa.. aku bley bit laa kalo shafinaz nak ajar aku.. p mampus la lu bro!!! hidup jgn rasa tinggi sgt kalo bru menang bnda skit2.. lex sudah, lu pn smpah cam gua jgak mula2 dulu.. x dak sapa nk respect ang la cmnie.. g MAMPUS!! hahaha puaih ati aku...

ahahha.. ok nie bkn rekaan ekk.. kenyataan!! aku bkn nak aib org.. tp nak suruh beringat.. dia kutuk aku ok.. eh apa ok plak.. xok!! tp dia kutuk penasihat aku dowh.. dia ingat dia bley berjaya sorank2 ka?? xdak pnya.. pastu kawan2 dlm kebudayaan nie x guna sgt ka.. kami kot sapot ang masa ang nyanyi.. ingat la skit time sampah dulu.. xsdap pn org tepok sheikhh!! so lu beringat skit k.. hidop x bermakna kalo x ingat jasa org dan x kenang budi org sbb blom tentu jasa kita nie diingati org.. kenang budi skit!!! lu piki la sendiri.. ass asss asss ass assalamuailaikum!!

motibasi HAri Ini: jgn terlalu terbang tinggi ke langit hingga lupa bgaimana kita mula utk terbang sblom itu..