Sunday, November 15, 2009

perpisahan.. tp bkn penamat..

sudah bertahun aku tggu saat2 nie.. bkn saat nak berpisah la ngok.. tp saat2 nak abeskn diploma aku laa.. ahaaa!!yahoooo da abes!! tp tu laa.. aku da smpai pn kat saat2 yg dinanti-nntikn tu.. "ang da berjaya nan!!! tahniah laa.." Penantian yg betul2 menguji kesabaran.. tp yg hairannya, kegembiraan yg aku nak rasa semuanya musnah.. hancur tiba2.. kenapa?? awat jd cmnie?? what wrong babeh?? aku btul2 xphm... tu la yg dikatakn "disangka panas smpai ke petang, rupanya hujan di tgh hari".. sapala kita nak sangka smua nie kn.. aku mmg nak hepy gla2.. nk lompat tinggi smbil ada org tangkap gmbaq.. hahaha.. tp x kesampaian laa.. keseronokan tu x dpt hadir wlpn sedikit.. sbb aku akn kehilangan perkara yg lebey menyeronokkn aku.. iaitu SAHABAT2 aku... haiihhhhh~.. aku x mmpu nak pusing balik masa, nak buat lg aktvt ngn sahabat2 aku.. nk wat keja gila.. nak p kaco pmpn.. nk p kaco pak gad.. buat hingaq.. buat onar.. ehh hat baik pn ada.. mcm p PI, p libry, p umah lect, smyg jemaah, bkak posa n sahur sama2... bnyk beb.. xdpt aku nak senarai smua aktvt2 aku ngan lepa nie.. aku slalu kata "ahh!! sama ja nnti wlpn da xjmpa, aku ley buat smua tu ngan sapa2 pn".. hmm aku slap, aku sgt slap.. aku bley buat bnda sama ngn org laen.. tp aku xbley feel dgn org laen.. dgn lepa2 nie ja yg aku rasa beeessst sgt... inilah faktor2 yg buat aku hlg kegembiraan wlpn aku da abeh.. betui la apa org ckp "pengalaman dan kenangan yg bnyk xkn dirasai semasa bersama, tp akn dirasai masa kita berpisah".. ye la, masa kita buat kenangan tu kita rasa besa jaa.. mcm besa2 laa.. xrsa gempak pn.. tp bla pisah ja, mula la rasa yg kita buat tu syok gila n nak buat lg.. tp sory la, xkn bley dahh... dah berpisahkn.. mcm petatah berkata "setiap pertemuan pasti ada perpisahan".. hmm aku bersyukur sgt, kita berpisah bkn sbb kita mati atau pergi selama lamanya.. tp kita berpisah sbb kita nak truskn idop dan membaiki idop kita.. aku mohon laluan drpd shbt2 aku utk aku teruskn perjalanan.. mmg sedey sgt, dan mmg berat sgt utk aku tinggalkn dorg smua nie.. aku taw aku ada famly.. tp shbt jugak bley jd mcm famly kalo kita dah duduk lebey drpd 40 hari bersama.. aku trima takdir nie.. aku terpaksa jgak pergi tglkn mereka2 disana dan mereka yg sama2 pergi dgn aku.. kenangan kita xkn aku lupa.. aku akn semat dlm ingatan aku.. aku minta maaf la kat korg smua jka aku kasaq ngan ampa, buat jht ka, mengata kaa.. aku lemah dan aku sedar.. aku xbley nak hepykn smua.. bg yg slalu bg aku hepy n tlg aku, aku ucapkn terima kasih bnyk2.. aku xdpt nak balas jasa yg ampa buat kat aku.. i'm an ordinary person.. if i can give u what u gave, i will try to give.. but if i can't, i'm sorry.. shbt2 ku!! doalah kejayaan aku utk masa akn dtg nnti.. dn aku hrp ampa jga bjaya dgn idop ampa nnti.. jmpa kat mana2 tego laa.. mana taw aku terlepas pndang..
ya laa tuhan bg 2 bijik mata ja... kdg2 xsmpat nak tgk smua.. thanx again k!! aku syg ampa smua... sgt2 syg.. jmpa lg!!

motivasi HARi ini: persahabatan tak akan hilang jika kita sentiasa menghargai antara satu sama lain..

Wednesday, October 7, 2009

x kenang budi..

salam sejahtera salam permulaan dan salam motivasi.. yap!! berjmpa lg yaa di ruangan yg serba kekurangan ini dan coretan yg ringan utk santapan batin anda supaya lebey bermotivasi.. bkn saja anda tp pada diri aku jgak... ok.. apa yg aku nak ckp arinie adalah ttg "budi" atau "jasa" yg mgkn kita buat kat org ataupn org buat kat kita.. aku ada kisah ttg seorang mamat nie.. mari kita baca dan hayati sama2..

ceritanya bermula begini...........

mamat nie insan yg bernama SEMAN(bkn nama sebenar)... sinopsis skit ttg diri dia- dia nie sorang insan seni yaknie mempunyai bakat dlm nyanyian, lebey2 lg dlm lagu asli.. mmg seorang insan yg ada ilmu agama di dada serta rupa yg agak elok la kalo sapa2 pndang buat kali pertama.. huhu...

dia nie mmg bagus bab nyanyi2 dan displin dalam menjaga suara dia utk mengekalkn kesedapan dia.. aku pn rasa segan la dgn dia nie.. dia baguih dlm displin2 nie.. aku pnah p festival seni ngan dia kat ganu.. dia baguih pada permulaannya, ckp pn berlapik... tp lama kelamaan aku nmpk dia smakin menunjuk taring yg x brapa tajam.. hehe.. aku heqan ngan dia.. sbb dia slalu nak bandingkan diri dia dgn memba baik aku nie tp bkn bnding saja tp dia nak tnjuk yg dia lebey hebat.. lebey2 bab nyanyi arr.. aku ada memba baik dlm kebudayaan.. dia mmg sedap ar nyanyi.. high note dia mmg meletop arr.. tp seman nie x puaih hati.. slalu nak tnya aku, " aku sedap lg dri dia kn nan?".. pastu dok ckp org nie x sesuai nyanyi lagu tu la.. piching terabuq la.. yg syoknya, kat diri dia smua ok, smua sdap.. x penah lgsg x sdp.. aku pn maen angin la.. "aa sedap seman, ang mmg pandai jaga soqa ang".. ya la x kn aku nak latu dia kot.. sbb kita jenih jaga ati.. sbb aku pn blakon x hebat mana.. xkan aku nak tegoq over2.. lgpn bab2 nyanyi nie aku kureng.. so utk pengetahuan, mamat seman ni bnyk la masuk pertandingan.. ada la menang selapih dua.. ada dpt no 3, ada dpt no 2... so tahniah la kat dia nie.. sbb ley dpt no bla masuk pertandingan.. syabas beteiii!! tp tu org kata, "menang dlm pertandingan boleh dibanggakn, tp jika kalah dlm sikap di luar pertandingan lebey menjijikan".. dia mng ok, tp MASYAALLAH dia pnya bangga lebey pada org menang loteri wooo.. hahaha.. teroq sheikh prangai dia.. aku bkn buruk sapa2 tp nak bg pesan kat ampa smua laa.. mmg dia nie mula drpd bawah.. drpd sampah dan jadi permata.. tp x guna permata yg hnya bersinar tuk diri sndiri tp utk org laen dia jd permata yg palsu dan amat gelap sinarnya... sedey gak ngan dia nie... haihhh~

cita baru utk sem nie, aku nak stroy arr.. aritu aku pnya penasihat mintak tlg aku call seman nie tuk pangei dia wat show tuk mlm pra-graduan.. aku pn buat laa.. aku blakon la jd staff.. aku tnya dia "nak nyanti x tuk mlm pra-graduan?" .. dia pn kata "on ja".. xpala aku pn orait ar, da dia nk.. tiba2 dia cntct balik.. nak taw dia tnya apa? "emm.. utk mlm tu xde saguhati ape2 ke?" aku ckp "xdak hilmi, ada bg makan ja laa" dia ckp plak "owh mmg x dak ek??"... haihh perlu ka ckp camtu?? dia bdak seni Uitm.. Uitm pangei dia, buat je laa.. xperlu kot nk mintax apa2.. aku pn berlakon bnyk gak tuk show2.. xdpt apa pn.. kdg2 mkn pn xdpt.. lex jaa.. ley isap rokok lg.. hahaha... tp tu ok lg.. ya la dia artis RTM an.. ingat da besaq kot.. huhu.. yg nie lg panaih... kita p paragraph seterusnya..

yg nie hangit beb.. sbb gua yg kena.. dia x taw aku yg cntct dia.. aku x besaq mana pn dlm kebudayaan tp sama2 insan seni hormat la skit.. x suruh sanjung tp ckp leklok.. dia cntct aku lg skali.. dia tnya " sapa yg jemput sy wat show tuk mlm pra-graduan?" aku ckp "Puan Emma(penasihat kebudayaan), ada apa2 masalah?" ampa taw dia kata apa? dia kata " ok, SY TOLAK, kalo puan nak sy suruh dia call sy sndiri, x pyh suruh org laen smpai2kn, memang ada masalah!" tgk tuuu.. bertapa kureng blajarnya dia ttg komunikasi.. haihh.. aku pn balas " eh x elok ckp cmtu, kmu student, puan jemput kamu.. kalo xnak xpe" dia balas " ko xtawu ape2 diam!! ko sape nak sound aku!" aku pn hot ar "aku smpaikan, kenapa ko nak maki aku.. ko ada masalah ngan puan, g la maki puan.. awat aku plak kena.. ada bakat ja, tp attitude x dak" bang!! dia call aku.. dia tanya aku sapa? jawatan apa? diploma apa? part brapa? lu sapa bro nak tnya soalan cmtu... lu ngan gua sama jaa.. jgn nak lebey2.. tp masa dia call tu aku x kata aku bdak kebudayaan.. aku kata aku part 6 ja.. tp dia xcaya.. dia kata aku bdak baru.. maseh mentak dlm unit kebudayaan.. tp x pa laa, aku nak tgk dia cmna.. tba2 antaq msg kat aku "haha, kau mmg bkn bdak part 6, dosa free ja ko dpt hari ni" hahaha cm bdak2 dowh bdak nie, otak x matang langsung.. yg tmbah hot lg dia maki penasihat aku.. dia kata dia mmg nak kurang hajar ngan puan, puan x professional la, apa laa.. hey lahanat!! lu tu naek pasal lu dlm unit kebudayaan.. org pangei lu wat show.. org kenal lu drpd show bodo2 nie laa.. xpyh nak tunjuk taring laa... lu tu mentah lg.. x pyh nk demand2.. kalo suara tu mmg sedap gila babi x paa, aku x hot.. just sedap pada aku ja.. aku xheqan laa.. aku bley bit laa kalo shafinaz nak ajar aku.. p mampus la lu bro!!! hidup jgn rasa tinggi sgt kalo bru menang bnda skit2.. lex sudah, lu pn smpah cam gua jgak mula2 dulu.. x dak sapa nk respect ang la cmnie.. g MAMPUS!! hahaha puaih ati aku...

ahahha.. ok nie bkn rekaan ekk.. kenyataan!! aku bkn nak aib org.. tp nak suruh beringat.. dia kutuk aku ok.. eh apa ok plak.. xok!! tp dia kutuk penasihat aku dowh.. dia ingat dia bley berjaya sorank2 ka?? xdak pnya.. pastu kawan2 dlm kebudayaan nie x guna sgt ka.. kami kot sapot ang masa ang nyanyi.. ingat la skit time sampah dulu.. xsdap pn org tepok sheikhh!! so lu beringat skit k.. hidop x bermakna kalo x ingat jasa org dan x kenang budi org sbb blom tentu jasa kita nie diingati org.. kenang budi skit!!! lu piki la sendiri.. ass asss asss ass assalamuailaikum!!

motibasi HAri Ini: jgn terlalu terbang tinggi ke langit hingga lupa bgaimana kita mula utk terbang sblom itu..

Tuesday, October 6, 2009

thanx to Allah..

haa bertemu kembali kita dalam coret2 bersama hananhatta.. haha.. minta maap la sbb lama x update bnda alah nie.. bkn x dak masa.. intenet x brapa nak ada.. huhu.. tp arinie tba2 ada.. baguih arr.. ley ar aku nak bercerita pnjg lebaq lg dlm blog aku nie.. lama x merapu dik nonn!! hahaha..

apa2 pn aku bersyukur la kepada Tuan punya dunia nie sbb aku baru2 nie dpt anugerah Penggiat Seni Siswa utk semester nie pada mlm anugerah kecemerlangan baru2 nie.. hepy la jgak sbb x penah dpt an.. hehe.. aku pn x sangka aku bley dpt anugerah ni.. tp alhamdulillah la sbb Pn Emma bg peluang tuk aku dpt anugerah nie.. dan aku jgak teramat hepy sbb kawan baik aku sndri pn dpt anugerah pada malam tu.. iaitu Din.. BELIAU dpt anugerah Kempimpinan bg Diploma Pengurusan Bank.. Tahniah Din!! ang mmg layak tu memiliki anugerah tuu.. aku bangga beb dpt kwn cam ang..

walau bagaimanapn, anugerah ini adlh satu hadiah yg bermakna buat aku dan Din.. mgkn anugerah nie biasa ja bg ampa semua tp amat bernilai bg kami.. bkn pnting utk disebut2 tp ini satu penghargaan yg mgkn kami xdpt lupakan.. jasa kami amat skit utk masyarakat Uitm... tp xsangka maseh dipandang jgak.. apapn kami bersyukur sgt.. kami hrp kami maseh diberi peluang utk memberi jasa pada Uitm dan smua student uitm dlm memberi ruang pada mereka utk menunjuk bakat dlm seni dan kempimpinan.. dn anugerah ini bkn saja2 sbenaqnya.. tp salah satu pemangkin utk kami terus bekerja.. thanx to Allah n all people around us!!

motivasi Hari Ini: berbuatlah jasa pada sesiapa selagi kita mampu, kerana jasa x pernah menyusahkn kita tapi jasalah yg bnyk membantu kita..

Wednesday, September 9, 2009

hush.. ketenangan!!!

haihh!! bila la aku nak dpt ketenangan yg betoi2 mutlak.. mcm ayaq mutlak yg bley bwk smyg tuu.. hehehe.. skang nie pening arr.. bnyk keja x buat lg.. asgnment tu asgnment nie.. awat la bnyk sgt?!! bagi skit2 da la.. pening den nak wat.. da la smua susah, kalo sng2 cam copy n paste x pa.. nie kena pikiaq berbulan2 nie.. jenuh2!! huuuu~


ramai yg suka mengeluh an?? susah nak cri ketenangan dlm apa2 situasi yg genting seperti perkara di atas.. tu cntoh ja.. bnyk lg sbenaqya.. tp tu laa.. ketenangan nie nmpk mudah ja bila sbut an.. tp nk dpt mmg susah gila.. tp jgn risau sahabat2.. smua bnda ada cara dia.. kita ja kdg2 x discovery channel.. duk mengeluh ja taw.. alternatif x cari, lagu mana nak tenang beb.. hehe.. xpa arinie kita bongkar rahsia tuk dpt ketenangan..


haa cmnie.. sng ja.. apa2 pn yg pertama kena blajaq relax arr.. jgn la gelabah mcm labah2.. baru sntuh sarang dia, da celapak lari.. tgk lu, jgn wat kptsan memkhinzir buta.. x gitu bang aji?? hehe.. relax tu pntg, tp jgn relax sgt.. fokus boleh dalam sesuatu bnda.. tp kena ingat.. "buat sesuatu jgn hilang fokus baru keja bley jadi, tp jgn terlalu fokus takut2 x jadi apa yg diingini".. ha kena jaga tu.. nnti dok fokus gila H1N1, aram x jdi.. x ke sedey tuu.. hilang smgt pastu yg pastinya hilang motivasi... huhu kan ceroi tuu... lepaih da relax, kita kena steady.. bila dtg masalah brtimbun atau keja ka kita kena steady arr.. tarik nafas pnjg2.. tarik 7 saat, tahan 7 saat n lepaih 7 saat.. nie buku la bgtau.. cuba buat, anda mampu merasakannya.. sure tnang da skit nnti.. ati pn x gelabah.. kita x carca merba.. hehe.. dan buat dua bnda alah 2.. tgk2 x tenang lg.. apa lg?? salut2 kn lah dri anda dengan air wuduk... tau an apa tu? ayaq semayang la.. try ambk tgk, jadi cmna.. kalo rasa cam basah jaa, keqa betoi la 2.. da men ngan ayaq, mesti ar basah.. haha.. ala wat ja dlu, ada pnya perubahan.. pastu dan alang2 ambik wuduk.. smyg la selapih.. bkn ssh an.. sbnaq smyg nie baguih.. mmg la baguih, da Tuhan suruh.. bkn bnda men.. haa taw pn! apa lg buat ar.. x kan nk kena ajaq plak.. hehe ceroi2.. sbnaqnya smyg nie baguih tuk bdn kita dan punca ketenangan hadir.. bila kita smyg, tenaga alpha hadir dlm diri kita.. tenaga alpha nie la ketenangan.. nie pn buku gak yg bgtaw.. bila kita sujud adalah satu fenomena yg menakjubkan sbb darah dlm stu badan akn berkumpoi kat otak.. bila drh kumpoi kat otak, maksudnya otak kita dpt darah yg cukup, drpd tu la kita bley jadi waras, taw nak pikiaq yg mana elok, baru ada akai n baru ley cari jalan tuk selesai masalah atau keja.. n finally kita tenang.. haaa kan da dpt tuu... serius wa ckp lu.. smyg atau solat mmg ckup tenang kalo kita wat dngn tokmaninah(tulis ikut bnyi).. hehe.. kalo wat slow2 sure kita akn feel.. pehh wa ckp lu, menusuk kalbu beb.. n beruntung sbnaqnya kita ni umat Islam, sbb kita ada smyg cm kita dok wat tuu.. bnyk kelebihan dia.. dpt pahala, bdn sehat n otak cerdas... cam shin chan beb.. hahahaha... so amal2kn la ibadat solat(wajib dan sunat), ia antara exercise yg plg mudah di dunia.. cuba2 laa dan anda akn terasa.. mcm iklan maggi ja pn.. huhu... bkn cuba, mesti buat.. nnti aku habaq nie, ampa cuba ja.. try skali da stop.. mana nak mai ketenangan.. tp aku taw ampa x ceroi sgt.. smua cun2 pnya org... pandai dan beriman.. an3??


so inilah dia tips2 ketenangan.. try la.. pelan2 kayuh!! jgn gopoh!! haha..


motivasi HAri Ini: ketenangan mmg payah utk dimiliki, smuanya bermula di hati.. di hati la faktor ketenangan hadir dan di hati la kepincangan juga hadir.. bersih2kn la hati.. dan ketenangan pasti hadir..

Friday, September 4, 2009

tersentak...

aku masih mencari.. penat gak dok cari2.. ya la.. nak cari mana port nak bkak posa.. hehe.. haiiihh~ apa yg aku tersentak sebenaqnya nie?? huuu... aku tersentak ar dgn sikap n dri aku.. aku selalu anggap aku nie x baguih pada org laen.. awat nan? apa masalah ang?? bkn masalah nie, tp xdak keyakinan dlm diri aku nie yg bley jd baguih dri org len.. masalah la tu nan oi!! huhu.. lgpn x pyh kot nak baguih2 sgt, nnti payah.. kita bkn senta sgt.. kalo dok tunjuk baguih, org kata poyo plakk.. tu arr.. masalah gak kalo jd cmtu.. tp apa2 pn aku kena yakin ar yg aku boleh an.. boleh nak tnjuk yg aku mmpu dlm apa2 yg aku nak.. mmg aku nak, aku nak sgt hidop aku nie dipenuhi dgn apa2 yg aku minat, pastu bley buat plak tu, n bejaya gila.. tp tu la, aku dok kata kat diri aku yg aku lemah n x bermaya.. x ley nk wat smua tu.. haishhh~ apa la nak jadi ngan aku nie.. huhu..

tgk.... ini adalah salah satu sbb kita selalu mundur ke blakang.. kita xpenah nak yakin dgn diri kita.. xpenah nak rasa yg kita mampu nak buat apa yg kita minat.. jgn la jd cmnie sbb kita bkn senang utk dpt peluang yg kita tggu2 slama nie.. sbb peluang sentiasa dtg tp peluang x menuggu kta smpai kita mau.. so u must grab that damn oppurtunity.. ya la, peluang tu bernilai plak bg kita, x kn nak sia2 lepaih cmtu ja.. cm kita blajaq la, kalo kita rasa otak kita nie ok atau terer skit.. ambik la peluang tu tuk kita pulun jd pelajar yg bley shoot n jd best student.. jgn terlalu rendah diri, nnti bila rendah sgt org akan pijak2.. tp jgn plak terlalu tggi, takut2 kita terpijak org kat bwh.. yg pntg kita dpt apa yg kita nak da ckup, jgn tlalu nak benda yg kita x nak tp nafsu yg nak.. tu kalo jd akn menyebabkn kita lupa diri.. ini yg perlu kita taw dan semat dlm diri.. hidop bkn utk terlalu meninggi tp hidop perlu sedar diri.. konsep sedar diri nilah yg kita kena taw yg kita bkn kena lemah n rendah diri.. sedar diri maksudnya twu yg kita penah mula dri mana? sifat mulia sblom kita berjaya tu masih ada x? ingat lg x jasa2 org kt kita? haa itu baru konsep sedar dri.. sbb tu Dr Hamka ada kata, "janganla kamu berjalan di bumi Allah ini sehingga membenam bumi, dan janganlah kamu terlalu mengapai hingga setinggi langgit".. maksud Dr. Hamka nie berpada2 la dlm mengejar apa2 dan sedar bhwa kita nie hnya hamba Allah yg daif lg hina.. so bila berjaya jgn la lupa diri dan x ingat apa2 jasa org kat kita sblum kita berjaya.. so patah balik pasai x dak keyakinan td tu.. haa.. skang kita kena yakin arr dlm pa2 yg kita nk buat.. yakin boleh tp jgn terlalu yakin.. ada perbezaan dua2 tuu.. so smua org bley berjaya kalo dia sndiri nak berjaya.. positivekn diri anda dan anda akn dpt hasil yg posivitive.. target what u want, n u will get if u hv the stength in ur heart.. thats the word that we must always grab n be in our mind.. chayok2 all my Sahabats!!

motivasi Hari Ini: keyakinan perlu ada dlm meniti kejayaan kerana keyakinan pemangkin kesungguhan

Monday, August 31, 2009

merdeka lg!!

hush!! merdeka lg kita kn... stiap taun mesti merdeka.. hehe.. da mmg da merdeka, xkn tiba2 x merdeka plak nan oi.. apa daa.. apa2 pn selamat menyambut kemerdekaan yg ke 52... da 52 taun noh.. tua2 da pakcik yg lahir tme merdeka.. hehe..

wlpn xdak smbutan yg sgt meriah kali nie, kita kena hayati la kemerdekaan ni sebenaqnya.. utk ingat balik jasa2 lepa yg da bnyk berjuang utk bumi MALAYSIA nie.. emm bgus gak x dak smbutan gmpak2 an, kurangla skit bnda2 x elok.. tu laa ada hikmah gak merdeka kali nie jatuh bulan ramadhan.. x dak sapa berani nak buat gmpak2.. berani wat la.. nak kena cepuk!! heheh.. terawih x mo p, smbut merdeka nk gmpak2.. apa pnya tuurrr daa.. hahaha... tp apa2 pn nak pesan la, yg kita mmg merdeka bnyk dri segi jasmani.. elok2 la kita merdeka kn dari segi rohani gakk.. bebas2kn la bnda2 x elok dlm diri kita tu drpd belenggu2 yg xelok.. pastu kita nasi tmbah la bnda2 yg elok.. insyaAllah merdeka itu lebey bermaksud lg bg kita smua.. xnak ckp bnyk ar arinie, aku posa.. ala cm sblum nie x posa ka nan? hahaha kaver2... so~~

HEPY INDEPENDENT DAY to ALL!!

motivasi HAri Inie:
Hakikatnya banyak bangsa di dunia ini telah merdeka tapi fikirannya masih terbelenggu oleh penjara diri.

Saturday, August 29, 2009

susah ka nak rajin?? huhu

yeehaa!! satu ari yg amat borink.. huhu.. ye arr, x taw nak wat paa.. so aku on9 ja la... da x taw nak wat pa.. hehe.. sbnaqnya bnyk keja, tp mood x mai lg.. xtaw la apa nak jd ngan aku nie.. xsedaq2 lg ka.. masa da la nak clash ngan kita.. haihh~ malas la nie.. huhu.. bkn malas tp x maw rajin.. ssh gak tu kn.. bnda ley ubah nan.. pucuk pangkai ati ang ja.. ang x mau, sbb tu kita x mau.. cba kata mau... jadi la mau mau mau mau... hahaha... tu la mslah manusia2 yg bergelar student nie.. segelintir la, bkn semua.. ala aku taw ampa2 kat luaq bkn cm aku.. rajin semua.. pantang ada masa lebey, mesti ada ja keja nak buat.. wlpn x paedah.. hehe.. at least buat drpd x buat an.. sbnaqnya mcm mana kita nak buang malas nie.. asyik mai ja kat kita.. rajin x mau mai ka?? mybe mggu dpn kot dia mai.. dia posa arinie, so dia letey.. huhu...

haaa nie yg kita nk bncang nie.. why?? yaa la, kenapa kita malas? susah sgt ka nak rajin.. tp tu la.. malas ka rajin ka itu kita pnya hal la.. org len awat nak bsg plak.. jiran aku lex jaa tgk aku malas.. tba2 ang nk bising2.. agak2 la bai.. wak luuuu!! hehe.. camnie laa, bila kita malas mesti buat apa pn jd cam x syok an.. x dak feel laa.. tahap kestiman tu x tinggi arr.. bukan tuuu, semangat la sheikh.. keqa nak pikiaq bnda x elok ja.. haih~ sng ja nak rajin sbnaqnya.. apa2 pn mind set tu pntg.. bley kalo kita nk malas kdg2.. besa la, kdg2 kita period ka atau ada masalah dunia ka.. sbb2 tu yg bg kita jd malas n x dak mood.. it's ok la... tp kalo stiap ari malas letey gak bai.. smpai keeeee sssssuuuutt(smpai kesudah) x jd keja cmtuu.. mula2 adk2 kena set la mind adk2 tuk wat satu2 keja tu.. tetapkn dlm ati anda tu, yg 'AkuNAK bUAT!!".. bila da set tu kita kena selitkn skali ar ngan usaha... jgn ar ckp lebat, wat keja sekerat.. huhu.. cmtu bek x pyh.. an an an??? so usaha tu kena ada.. sbb without any usaha, u can do it babeh.. nak ckp org putih gak dia.. haha..

usaha nie plak.. kenapa pntg sgt nie?? nie mesti la pntg.. apa2 kat dunia ni x kn ley buat tnpa ada secebis usaha.. at least skit pn jd beb... kalo x dak usaha, mesti x kn dpat hasil pnya... sbb ada org ckp " setiap apa yg diusahakn dgn ikhlas dan tawaduk pasti ada hasil dihujungnya"... mesti x brapa nak cayakn.. ya arr, kita da pernah berusaha gila bab1 nie.. tp haraaaamm x dpt pn.. kata usaha ley jd, asyk gagal ja.. huh! tu yg kita silap slalunya.. persepsi kita slalu terbatas bila kita gagal dlm stu2 benda.. ingat, "biarlah kita gagal skit2 skang nie, kerana drpd kegagalan tu la kita akn bina kejayaan yg lebey cemerlang".. mmg btoi sbnaqnya ayt nie.. gagal dlu xpa cheq, sbb nnti kita akn cipta satu usaha yg mengagumkn drpd kegagalan kita tuu.. dan kita akn dpt kejayaan yg kita sendiri x jangka dan x disangka.. itu keajaiban "gagal" sebenaqnya..

so smbung balik... bila da ada usaha tu.. kita kena cari seseorg yg bley bg kita smgt lg.. iaitu sahabat ka, marka ka, kawan sekelaih ka, roomate ka.. x kesah la sapa2 pn, jnji ley teman kita atau bg smgt kita tme kita malas.. org2 nie la yg pntg utk mengekalkn semangat kerajinan dlm diri tu.. kalo x dak cmna nan?? owh kalo x dak, kalo x dak ang kena cri satu punca kenapa ang kena rajin.. mcm besa laa.. letak la muka mak ayh kita dlm bayangan kita.. pikiaq la sejenak ttg mak ayh.. apa yg mak ayh kita nk drpd kita.. wang ringgit ka, baju bajan ka, makanan ka, apa2 kaa.. xdak smua tu kn?? mak ayh kita just nak kita berjaya dlm hidop n jadi org jaa n slamat kat Akhirat.. n mak ayh x penah mntx pa2 balasan pn.. an?? an?? an?? so take that damn spirit from ur beloved parents.. haa cmtu ja.. sng akk?? x sng, susah.. tu ja.. hehe.. kalo da dpt smgt tu, trus buat.. jgn tangguh2.. takot smgt hilang.. mana nak taw smgt nk pekan ka.. haha..

so bila da ada smgt da ada pendorong, da ada usaha.. letak la target tuk apa kita wat smua tuu.. mesti ada target pnya.. tipu la.. ala mcm kita wat asgment, target dia kita nak bg siap n hantaq kat lect n dpt markah tggi.. tu target la.. apa daa... so da target.. kenala tawakal.. selit2 knla doa2 dlm solat kita supaya apa yg kita usaha akn ada hasil yg sgt baik.. simple ja kalo kita btoi2 nak ilangkn malas dlm diri kita nie.. hnya kena btoi mau buat jaa.. jadi smua org ley rajin.. rajin pn ska mai kat org yg btoi2 nak jd rajin.. rajin bknnya malas nak mai, tp kdg2 kita nie ja wat rajin meluat ngan kita.. moga2 arinie, ari yg bley kita jadi rajin dan terrusss jadi rajin.. insyaAllah..

motivasi Hari Ini: Pada asasnya hidup itu tidaklah susah, yang susah ciri-ciri untuk menjadikan hidup itu suatu kehidupan dan biasanya ciri-ciri itu kita sendiri yang menciptanya.

Thursday, August 27, 2009

test test test test !!!

apa laa ngan lect2 aku kat sinie.. cuba2 la bagi aku relax sat.. baru ja lepaih quiz da nak test.. lek luuuu!!! check la dlu quiz tu.. nie la org kita, tamak n kalut.. hehehe.. haishh ada plak kata lgu tu kat lect.. da mmg tugas kta kot blajaq kat U nie.. kena blajaq pastu quiz, pastu test, n pastu final exam.. tu blum keqa assesment or assignment.. hush letey sebenaqnya jadi student.. tu la... kita nie jadi pa pn susah... xkan senang pnya.. nk senang p tidoq la 24 jam... tp kalo tidoq 24 jam pn letey gakk.. sat rasa panaih.. sat sejuk sgt.. sat nk tidoq blah kiri, sat nak p kanan.. tgkk... mana ada bnda senang dlm hidop nie.. susah semua.. kita ja x sedaq smua tu.. taw nak mengomel ja kalo dpt bnda2 susah.. tu besa laa.. manusia mmg ska komplain, rasa x senang, rasa x adil laa n mcm2 ar lg.. emm ok la 2 kn?? at least kita sedaq apa yg kita buat kat dunia nie.. kdg2 rasa syok, kdg2 dak.. drpd perkataan yg keluaq pada mulut kita tu laa menunjukkan kita tgh feel ttg hidop kita.. yeahh!! life must feel with all damn feeling!! haha... apa aku mencarut bulan2 posa nie.. heee~ so as student nie, kita ikut ja la apa yg kita patot buat.. pasnie kita keja, kita kena ikut gak.. semua ada rule masing2, ada cara masing2... so jgn gelabah la, jgn rasa diri tu asyk kena ja dgn bnda2 susah.. mcm org tua2 ckp laa, "alah bisa tegar biasa".. btoi ak.. arhh!! mampuih p.. yg pntg kita kena buat bnda2 yg kta lalui nie bnda rutin.. da lama nnti xrasa pa pn.. besa ja, lex jaa.. siap ley silang panggung lg.. haha.. tgk lg skali, aku yg kata ada test nie pn sempat lg nak wat blog.. kononnya besa la nie.. bnyk la ang anan~ satg sok ang mengelupuq.. kalut nak usha org.. bkn tiru.. cuba cari inisheytif.. haha.. xpa la.. smua org ada skill masing2 an.. tp aku rasa stiap usaha kita pasti ada hasil an.. cuba la try sndiri.. kalo ampa rasa usaha ampa x baloi, itu tipu sbnaqnya.. ya la kdg2 hasil dpt lmbt.. asyk x jd jaa.. besa la 2... mybe usaha kita x secukup mana.. dan mybe blum smpai masanya.. so, jgn la selalu mengeluh.. cuba tuk cuba lg... pasti ada hasil dihujungnya.. ok!! mari la kita as student nie teruskn usaha tuk mendapat segulung diploma atau ijazah atau master atau phd... biar tempuh bnyk dugaan dlm hidop nie spya kita sentiasa bersedia tuk buat yg terbaik.. chayok2 all my sahabats!!

motivasi Hari Ini: berjaya atau gemilangnya seseorg itu bkn bergantung pada apa yg dia dpt pada masa dia belajar, tp hasil yg dia dpt selepas zaman dia blajar..

Saturday, August 22, 2009

sudang datang bulan yg dinanti...

hoooshhh... mmg cepat gila masa berlalu.. skang kita da smpai kat satu bulan yg cukup bermakna.. bulan yg diiktiraf oleb NABI kita sbg "bulan umatku".. tidak laen da tidak bukan iaitu BULAN RAMADHAN AL-MUBARAK.. arinie merupakan ari first aku posa n smua umat ISLAM berpuasa.. rasa tenang dan nyaman telah menyelubungi hati kita sejak semalam lg.. bg yg tidak terlepas, mgkn semalam smua pakat p masjid atau surau untuk semayang terawih untuk kali pertama pada tahun ini.. teringat plak bila aku kat kmpung.. smyg terawih ramai2 ngan sppu2 aku.. syok beb.. hehe.. ya laa, dlm otak masa tu nak tunggu more jaa.. abeh ja witir, pakai berselerak kami.. lari p ambik makanan.. huduhnya perangai~ hahhaa.. tp tu dlu laa.. skang aku rasa sppu2 aku pn da pndai pikiaq n smua pakat matang da.. skang bila terawih kita rasa syoook nak buat.. rasa nak ja buat setiap mlm.. smpai kdg2 kita rasa rugi bila miss stu malam.. tu la org kata, makin besaq makin taw mana yg elok.. tp jgn makin besaq, makin x taw pala ekoq.. haha.. arap2 smua da berubah utk jadi yg lebey baik.. nak cita pasai posa nie bnyk sbnaqnya.. lebey2 lagi kelebihan dia.. bnyk woo... nak discovery pn letey beb.. discovery channel pn x tahan.. hehe.. tp apa yg basicnya, kita taw bulan ramadhan nie bulan utk kita beribadat.. bukan kata bulan nie ja kena beribadat, bulan len pn kena gak.. tp difokuskn dan dititikberatkn atau digalakkan umat Islam memperbanyakkan ibadat pada bulan nie.. sbb pa?? sbb bulan nie bnyk pahala kita bley dpt.. ya la, dgn berposanya di siang hari.. mlm kita smyg, baca Quran plak selepas tu.. husshh banyak sheikh!! jenuh keqa ngan kalkulator pahala yg kita dpt.. tp tu la, nak buat kdg2 payah.. bkn x maw.. tp bnyk simpang2 atau halangan2 yg dtg.. betoi dak?? x pa.. kita letak cmnie la.. x buat bnyk, sikit.. jgn x buat lgsg.. at least ada sedikit perubahan utk ramadhan kali nie..

ok da2 bncg pasai tu.. skang kita bncang len.. posa?? apa maksud sebenaq posa nie.. sejenis pola bear kaa atau politeknik?? x kn yg tu kot.. ang kencing nan~ bdak kecik pn taw.. tp tula nak describe posa nie, luas sebenaqnya.. posa yg kita taw secara terang menderang iaitu menahan dri dari makan dan minum serta tidak memasukkan apa2 kedalam rongga badan dan tidak melakukan perkara yg boleh membatalkn posa.. toi dak?? kalo silap maap na.. so yg tu kta taw.. sbb kita blajaq dri kecik g.. tp yg kita selalu terlepas pandang, apa dia?? posa mulut, tgn, kaki, lidah dan mcm2 lg anggota badan.. satu badan kena posa sebenaqnya.. bkn mulut ja.. ala ampa taw kan.. saja aku nak crita.. bkn pa, x salah utk kita ingat mengingati.. aku ckp mcm ckp kat diri aku gak la... posa la sebetui2 posa.. mmg nak smpai satu tahap yg advance payah kn.. tp mencoba la kearah tu.. cntoh mcm ayat ni " langkahlah selangkah mana yg mampu, janji smpai ke destinasi".. maksudnya pelan2 la nk buat sesuatu tu, x smua kita bley buat derastik tp bila kita cuba nak buat, insyaAllah kita bley buat dan terus buat..

so sahabat2, posa la sebaik baik mgkn.. mgkn posa kali ini ada satu hikmah yg sangat besaq yg kita akn dpt... maybe jgak satu titik permulaan utk kita berubah menjadi yg lebey baik dri semalam.. jadikn bulan ini satu permulaan hijrah bg kita yg selalu melakukan salah dan silap serta jadikn bulan ini bulan yg mampu membuat kita menutup dosa2 yg lalu dgn menambah pahala yg tidak terhingga bnyknya.. jgn sesekali malu utk berubah, kerana malu itu la menyebabkn kita masih di takok lama.. so sama2 la kita melayari bulan ini dgn penuh istiqamah dan bnyk2 knlah ibadat kita.. tidak lupa jugak, ajarkn diri kita spya jadi insan yg rajin bersedekah.. bntu2 la kwn2 kita yg mgkn xdak duit atau org2 yg susah.. selain tu semat la dlm diri utk jadi insan yg bersederhana dlm apa2 keadaan.. ya la beli mknan nnti skit2 da arr.. mmg lapaq, tp pada2 laa.. kalo beli bnyk, bedak ramai2.. syok skit kawan2.. snyum ja, da duit x kluaq.. maw x snyum.. hehe.. so hayatila bulan Ramadhan ini..

Selamat BERPUASA semuA!!!!

motivasi HAri ini: hayati dan hargailah bulan Ramadhan dengan sebaik baiknya, kerana dgn penghayatan dan penghargaan terhadap bulan inilah kita akan jd insan yg lebey bertaqwa.. ingat, kita semua sama disisi tuhan tp hanya beza pada nilai TAQWA..

Saturday, August 15, 2009

da tunang daa abg tih aku akhirnya.....

hee haaa... rasa cam cpt gila masa berlalu.. dok pejam celek, pejam celek aku pn da 21.. n abg tih aku yg dulunya dok men pasiaq ngan aku pn da nak kawen.. arinie dia baru ja selesai bertunang ngan pasangan dia iaitu LIYANASAFRA (kak yana).. aku just nk story skit ar perjalanan aku p sana..

mcm nie la cita dia... sblum p ganu(tmpat kak yana) mmg bnyk halangan arr.. mula2 aku nak p nek keta sewa dri uitm aku nak p ganu.. set pnya set, dekat 10 org gak arr... geng2 aku pn nak p gak ganu, tp nak p jln arr.. aku ja yg nak p majlis tunang bangtih aku.. huhu.. pulun pnya set, tingai 5 org jaa.. pastu p la cari keta.. huh! haramm x dak plak.. hmpeh btoi.. akhirnya aku call la mak aku, suruh mai ambik.. pnya nak p nie.. haha.. pastu mak aku pn mai ambk ngan pak aku.. pagi2 jumaat da smpai.. pastu kami pn bertolak la dlm koi 11.. tgh dok ondaway, geng aku hat 4 org lagi tuu tepon ckp lepa pn dok odw gak.. laa ada keta plak, keling pnya ckp.. tp lepa syok arr, p lata belatan dlu.. mandi mandaa serta bercanda.. huhu.. aku ngan pakmak aku xdak p mana dah, teruih p KT.. lepak arr kat penginapan kat sana.. dlm koi 10 mlm, geng2 aku smpai KT n ambik aku.. kmi p la lepak2 n pusing2 kt ganu.. dlm koi 1 lebey aku pn chaw arr n berpecah aar ngan geng aku.. lepa tdoq kat tmpat len.. so keesokkan harinya yakni arinie laa, aku n makpak aku p la dungun, kami lepak kat MERANTAU INN.. tmpat nie da dibagi khas oleh famly kak yana.. cun gak tmpat tu, dpn pantai plak tuu.. syahdu arr.. siap ada kuda lg.. ley tgk ja laa, nak tunggang sory laa.. hehe.. dlm koi 2, abg tih aku pn smpai la ngan kaum kerabat.. pak besaq ada, mak besaq, mak ngah, mak tih, pak tih, muammar, abg long, kak shefa, kak cikwah, abg jad n kak tiyah.. smpai2 ja lepa teruih la besiap.. yg abg tih aku dok dandan arr bg ensem.. haram x ensem pn, kacak tu ada la skit.. haha.. hantaran2 tunang pn dok ready da, tggu angkut jaa.. dlm koi 3, kami pn direct to umah kak yana.. smpai ja sana, mak aaiii... da mcm kenduri beb... dgn khemahnya, dgn ramainya org.. baru tunang sheikh!! ahaha.. kami pn disambut ar dgn penuh kemesraan.. dijemputnya kami ke dalam... aku siap bawak hantaran lg.. dok wat muka flower boy bley.. hahaha... da smpai dlm umah kak yana, pak besaq aku arr permula bicara... dia pn susun ayat pnya cantik.. dgn pantun la syair la, segala macam.. hehe.. xdak la, ckp besa2 ja.. tnya setuju ka dak trima abg tih aku yg daif nie... tnya pnya tnya, bakal pak mentua abg tih aku pn kata la dia stuju.. so mula la upacara sarung menyarung cincin diantara maktih aku ngan kak yana... syok la kak yana tuu.. tersengeh sengeh dpt cincin... tp serius beb comei gla kak yana.. nasib abgtih aku pnya.. kalo x aku potong line dah.. berlipat pn berlipat arr.. jnji dpt.. ahahaha(saja2 ja bangtih, jgn ambik serius plak).. da abeh smua tu, kami pn diberi makan.. sedap gak nasi beriyani lepa.. mkn sungguh aku.. kalo x pangei balik, mmg abeh satu periuk.. hehe.. da abeh smua tu, kami sekerabat pn balik ar kat merantau inn balik.. smpai2 kat merauntau inn, geng2 aku smpai, lepa mai nak ambik aku.. aku baru nak lepak2 ngan sppu aku lepa da mai da... kacau betoi!! huhu... aku pn dgn perasaan luluh hatinya, pulang la ke uitm.. smpai2 ja kat uitm, dengaq crita yg mlm nie ada makan2 dgn famly kak yana, melepaih la aku... mesti makan sedap pnya.. x pala, rezki xdak.. nnti aku suruh arr kak yana belanja aku len.. hehe bley kan kak yana??? kui3..

so cmtu la cita dia.. apa2 pn syok arr.. dpt la pengalaman cmna org2 tua nak meminang cmna.. lepaih nie ley ar aku plak jd kepala tuk tunang org.. hahaha... CONGRET TO ABG TIH N KAK YANA!! semoga ampa smpai ke jangjang pelamin n bahagia hingga ke akhir hayat.. hehe.. aminnn~


motivasi HaRI ini: hargai dan sayangilah org yg btul2 mencintai anda kerana org yg btul2 mencintai anda sahaja yg akan menghargai dan menyayangi anda sedalam dalamnya..

Wednesday, August 12, 2009

what day is today?

hari ni ari apa kawan2?? ari Rabu laa.. apa yg syoknya arinie?? arinie syok arr.. ari penuh makna bg aku.. aku da meningkat dewasa arinie.. aku da masuk 21 taun.. alhamdulillah la sbb aku masih hidup kat bumi tuhan ni da 21 taun.. lama da sbnaqnya.. tapi kita rasa xlama sbb kita masih muda kn.. so yg tambah syok lg aku mmg ska no 21 nie.. bley kata no fevret aku arr.. kalo jersy or keta aku nnti mmg aku nak buh no nie.. huhu tu pn kalo ada duit arr.. smbang ja kemaih.. haha... n lagi syok aku da ley mengundi.. hahaha... pastu ley masuk disco da.. hat limit da lepaih.. ceh!! smbang kemaih lagi.. lalu dpn disco pn ketaq lutut.. ang nak masok?? huh mimpi la nan!! ahahah... so thanx to everyone yg da sapot aku slama aku hidup 21 taun nie... especially to my famly and my cousins.. x lupa gak kawan2 aku kat kedah, kl n kelantan.. ampa smua da bnyk ajaq aku mcm2 ttg idop nie.. buruk n baik smua aku dpt.. maseh laa sbb sntiasa menyokong da jadikan idop aku bermakna dan menarik..


Motivasi HAri Ini: hidup ini untuk dinikmati bkn ditangisi...

Thursday, August 6, 2009

kawan @ sahabat?? apa bezanya.....

kawan..... bnyk maksud yg tersirat drpd perkataan nie.. smua org kat dunia nie ada kawan.. toi dak?? mmg la ada gak yg xdak.. tu jenih yg x berdunia.. besa laa.. huhu.. haa kawan adalah satu commnunity yg agak hampir dgn kita selepas famly.. mereka jugak kdg2 jadi peneman dikala sunyi, dikala bulan mengambang, di kala hujan dan dikala kita hepy.. hehe.. boleh dikatakan ada yg menganggap kawan adalah sebahagian drpd famly kita sndiri.. kiranya, kawan boleh ditafsir dlm bnyk bntuk.. ada jgak yg dikatakn kawan mkn kawan atau kawan time snang ja or kawan x ikhlas.. hahaha.. smua nie ada.. tp kita yg membentuknya dlm secara x langsung.. kenapa kita ley bntuk kawan kita??? sbb kitakan selalu terpengaruh dgn rakan sebaya.. hehehe.. so apa2 pn kita ley bntuk kawan kita.. tu pn tgk gak, kalo yg keraih payah la jgak.. tp ati manusia nie, keraih cmna pn, bila kita btui2 nak ubah dia, kita akan menyentuh satu titik sensitif di ati insan yg ingin diubah tuu.. insyaAllah dia akan dgr dan berubah.. smuanya berdasarkn pendekatan kita utk menegur kawan2 kita.. aahhh itu x penting lg.. haa ni topic sbnarnya, kenapa ada istilah kawan dan sahabat?? dua2 sama ja kan.. kawan pn org, sahabat pn org.. tp ada perbezaan dia.. mari kita lihat apa bezanya lepa dua nie.. hmm marii~


kawan adalah insan yg sentiasa senang didapati.. yalah.. tgh men bola ley dpt kwan.. tgh menoreh ley dpt kawan.. tgh melepak ley dpt kwan.. tgh joging, memancing, snorkeling, scuba diving.. time mana2 pn laa, snang ja kita nak dapat kawan nie.. tulah kawan.. pastu kawan nie.. mmg time kita dok syok, dok gelak cam setan kaa, dok hepy ka.. tme nie lepa ada laa.. ya aar, nak sapot gelak nie.. maw x syok, bnda gelak.. lebey2 gelak sbb mengumpat org.. lg ar syok!! gelak smpai menitih ayaq mata nie... haha.. tudia la kawan.. tme kita hepy mmg ckup belambak kat keliling kita.. pastu an, tme kita sedey atau susah.. hush~ hat paling kurang lepa nie, manusia2 yg bernama kawan nie la.. skit ja bilangan lepa nie.. ada laa mai tgk sat, tu pn hat jenih pandai nak jaga ati skit.. tgk2 tmbah sakit lg ada la.. huhu.. ya laa, kawan bkn paham sgt kita nie.. dia just kenai nama kita jaa.. dlm luaq bkn dia taw smua.. kawan mmg cmtu.. ambek mudah ja smua, x ambik berat lgsg.. pastu kawan slalu ja lari bila kita kena band ka, kena pulau ka, kena maki ka, kena pukoi kaa.. sbb pa??!! sbb lepa x dak teloq(bagi yg laki), yg pmpn sbb lepa x dak ovum!! haha.. sbb lepa x dak smgt persahabatan la sng cita.. lepa ley mai sesaat dan lepa bley p sesaat.. tu kehebatan kawan.. laju!! cpt mai cpt p.. p mai2, mampuih p.. hahaha..


sahabat... hushh!! susah beb dapat menatang nie.. isk!! apa plak menatang.. org nie.. maksud aku payah dapat, besa laa org kedah kasaq skit.. hehe.. xpa2.. haa smbung balik.. sahabat mmg susah nak cari.. kat shopping complex nmpk ja bnyk org.. tp harrrram, payah nak dapat!! jenuh usha smpai juling pn payah nak cekau.. huhu.. tp smuanya bermula dgn kawan bila kita nak dapat sahabat nie.. tapi nak menjadi status sahabat bkn mudah.. kita nie dlu kena jd sahabat.. ada kata2 pakar motivasi "kalau anda mahukan kawan, bersikaplah seperti kawan kepadanya tapi jika anda nakkan sahabat, anda dulu kena bersikap sahabat kepadanya. Kerana hanya sahabat akan bertemu sahabat." ahaaaa!! tu la kata2 dia.. menunjukkan kita la kena dulu stat jd sahabat, baru ley cari sahabat.. ok2 ckup takat tuu.. bnda len plak.. sahabat nie yg baguihnya, dia ada dimana kita berada.. x la smpai ke tandas, itu kaki skodeng.. haha.. maksud aku, dlm apa2 situasi dia akan ada.. itu hebatnya sahabat.. so tme kita sedey kaa, tme kita meliu kaa, tme kita hepy gla ka.. dia ada jaa.. x penah mengeluh, x penah mengungkit.. kan syok dpt sahabat kan?? pastu manusia2 yg nama sahabat nie plak, kenai kita sebetoi2nya.. mana kurang mana lebey.. mana cacat mana cerdik.. yg nie yg buat kita sng hidop dgn sahabat nie.. sahabat nie la yg kita bley kongsi mcm2.. dan bley jadi sbhagiaan drpd famly kita.. fuhhh!! hebat sheikh sahabat nie.. pastu sahabat2 jgak bley bimbing kita ke jalan yg benar, sbb bila kata namanya sahabat, hanya ke jalan yg baik ja yg dia akan bawak.. kalo jalan bnyk lopak dia bawak, tu bkn sahabat, tu lahanat!! hahahaha... ada kata2 pakar motivasi yg kata cmnie, "Kawan kita boleh dapat sewaktu sama2 melepak di tepi tembok, tapi sahabat akan bawa kita melepasi tembok dan letakkan kita di tempat yg jauh lebih baik dari tembok." ini kata2 yg menunjukkan sahabat sntiasa akn bwk kita ke tmpat atau destinasi yg btoi2 baik utk kita.. tgk, rugi kan kita kalo x dak sahabat.. tapi x rugi jgak kalo ada kawan pn.. sbb dua2 bley menceriakan kita.. tp hnya sahabat ja yg bley menenangkan kita.. yg lg cunnya, sahabat akan protect kita, tme maki ka, tme kena pukoi ka, tme diganggu ka.. lepa nie laa yg jenih ada teloq n ovum.. hehe... so itulah SAHABAT!!


ok pembaca pembaca sekalian.. ini dia perbezaan yg kita x taw selama nie.. mgkn ada yg taw.. mgkn ada yg buat pala taw.. xpala at least dia taw.. so bila da taw smua nie, berjaga jaga la bila mendampingi kawan dan hargailah bila mendampangi sahabat.. apa2 pn, ubah la diri kita supaya kita dikategorikan sbgai sahabat di kalangan kawan kita.. kerana itu adalah satu pangkat yg lebih mulia dikalangan kawan2 kita.. bukan niat utk dipuji tapi niat utk jadi yg lebey baik drpd semalam.. insan sentiasa berubah, jika di atinya ingin berubah.. berubah itu mmg mudah, tapi ingin kekal dgn perubahan tu mgkn payah.. tapi sepayah mana pn, kita mampu mengubahnya.. kerana KITA makhluk sebaik2 kejadian.. kelebihan bnyk pada kita.. gunakn sebaik mgkn kelebihan itu dan jadila insan yg bergelar 'kawan' pada mulanya tapi berakhir dgn namanya 'SAHABAT'..

Wednesday, August 5, 2009

demam~

aku demam panas.. huhu.. bila laaa demam ni nak abeh?? da mcm demam kepialu da nie.. huu~~ harap2 demam besa ja laa.. haih~

motivasi Hari Ini: hari ni mungkin kita sakit, dan mungkin hari esok kita sehat.. jadi jadikanlah hari ini dan hari esok untuk kita jd insan yg sentiasa bersyukur dan menerima segala keadaan..

Wednesday, July 29, 2009

teater ku da selesai... lega~

haaa sory la baru nak cita kat ampa semua.. x dak masa la.. haihh... konon sibuk, sebenaqnya bejalan ja keja.. haha... so aku nak bagitau yg teater "Pentas Boneka" akhirnya da selamat dipentaskn di gelanggang seni pada 27/7 pada pukul 8.45 mlm.. mmg penat gila laa aritu.. pagi 27 tu kami kena bangun awai.. koi 7.30 kami da kumpoi kat medan ilmu, tggu bas n lori.. tepat pukui 8 kami gerak arr p kb... smpai kat sana dlm koi 9 lebey.. smpai2 jaa kat gelanggang seni tu kami pn letak ar smua barang n props.. letak ja, x buat pa2 lagi.. sbb perut bdak2 aku buat hal.. nak makan la tuw~ menyampah dik non!! hahaha.. so aku n geng aku p la mkn smpai koi 10.30.. lama gak mkn an.. ya ar mkn tuk tgh hari skali, sbb reasel kami x buat lg secara full sbb lighting kat uitm x dak.. so nak set ngan lighting mmg take time arr.. lepas ja mkn kami pn gerak ar kat dewan tu n kami susun ar smua props n hias dewan tu secantik mungkin.. lama gak nak hias pentas.. penat gak geng2 props aku... so da hias smua kami pn stat ar latihan penuh kami.. skali ngan audio n lighting.. berlatih pnya berlatih, abeh la semua scene.. lega da kami time tuu.. pas pada tu kami rehat selama sejam.... pukoi 5 kami da stat mekap.. awai an?? maw x awai, pelakon 14, pastu nak buat muka patung plak lagi ar payah.. abeh muka aku n pelakon2 lain... conteng mcm2.. smpai rambut aku pn jadi biru.. hahahha.. huduh ak rasa2?? hehe no no no... i mantain k.. hahah mcm nyah... then sesi mekap abeh.. jam di dinding telah menunjukkan pukul 8 mlm.. kami pn ketaq da nie.. tiba2 kami pnya TP HEP dtg n dia p ikut pntu blakang.. sbb dia nak jmpa kami sblom perform.. dia pn jmpa la ngan kami.. dia bg la kata2 semangat kat kami dn kami pn rasa syok arr sbb org no 2 Uitm Machang sanggup dtg tgk kami perfrom.. thanx Tuan Haji... after that we pn sedia2 laa dia tmpat masing2.. lepas ja mc sbut ja teater nak stat, kami pn mula pementasan kami.. ALhamduLiLLAH semuanya berjalan lancar.. lighting terbaik, audio p tarbaikk.. just ada skit problem arr.. time kami perform tu ada wayang kulit plak dok men kat blakang dewan tu.. so jejas la skit kami pnya suara.. suara jadi x berapa kuat arr.. sbb bunyi wayang kulit tu kaco.. haram btoi!!! ya ar da la xdak mic, guna suara camtu jaa.. abeh suara kami.. jenuh jerit.. haha.. tp nasib laa smua ok... bila abeh ja pementasan, lampu pn bkak arr.. hush ramai gak ar yg dtg tgk kami.. maw x ramai, geng2 produksi len pn mai tgk kami.. mentang2 la kami ni first time, so smua nak tgk arr bley blah ka x.. tp ok ar.. smua bg tepukan kat kami yg seberapa nie.. lepas abeh tu.. kami pn turun ar jmpa smua penonton n salam2 ngan lepa.. ok arr, ramai la ckp best n tahniah.. aku syukur gila bla lepa bagi respon camtu.. tp juri mmg serius arr.. snyum pn x.. Khalid Salleh plak yg jd juri, lagi ar ketat muka dia.. huhu.. selesai da salam2 kami pn tangkap gmbar ngan TP.. abeh ja tangkap gamba, tba2 TP keluaq dompet dia.. tgk2 dia bg aku RM200, dia suruh bawak geng2 aku p mkn... cayala TP!! mmg gua terkesima la ngan sikap beliau.. ya arr, nampak la cam TP aku tu bangga n syok tgk pementasan kami.. nie yg buat semangat lg nie nak buat teater.. hahaha.. tepat jam 12 kami pn nak bas Uitm n balik ke machang.. smpai ja machang kami pn p la makan ramai2.. so abeh la duit TP mlm tu.. haha.. balun sungguh bdak2 aku nie.. haha.. da abeh mkn kami pn balik lena.. zzzZZZZzzzzz~~~

HAri nie hari yg agak berdebar debar la jgak.. ye la, tonite the result is release... aku n beberapa geng aku kena p gelanggang seni tuk dengaq keputusan drpd pihak juri.. aku x taw la kami nie bley dpt no brapa.. InsyaAllah ada la no tuk kami dan ada yg akn dpt award pelakon harapan or pelakon terbaik.. doa2 la.. tp tu smua no 2, yg pnting kami da dpt bnyk pengalaman bila masuk pertandingan yg besaq camnie.. tu pn da baloi, dgn sijil lg.. keqa ok ar tuu.. nak apa lg.. betoi ak??
so mlm nie mcm2 bley jadi.. antara menang atau kalah.. so, biar yg ATAS tentukan.. thanx a lot to all prduction's team... ampa banyak bantu tuk kejayaan teater nie.. tanpa ampa semua benda ni xkan jadii.. n tuk pelakon pn sama laa.. ampa pn da bnyk korban masa n tenaga ampa.. aku taw ampa semua penat.. tp target kita da capai.. semua da buat yg terbaik.. aku bangga dpt pelakon cam ampa semua.. thanx guys!! wlpn da last aku pegang production nie, aku rasa lega n syok sgt.. satu kenangan yg susah nak lupa ar.. tQ so much!!

Motivasi HAri nie: setiap kejayaan bermula dgn keperitan, dan jgn khuatir kerana mungkin keperitan tu akan diganti dgn kemanisan..

Saturday, July 25, 2009

H1N1!!!!!!

haihhh... sudah smpai masanya... akhirnya uitm aku plak yg tutup.... lepa umum koi 3 ptg td... smua pakat balik abeh.. pantang dapat cuti... huhu.. aku plak len pada org.. org kalut cari tket balik, yg aku dok cari TP tuk bagi geng aku x balik.. hahaha.. padan muka aku n geng aku.. aku ingat H1N1 nie benda men kot.. hehe.. x dak la, aku terpaksa la mintak x bg balik.. sbb geng aku "come-ponk production" ada lawan teater isnin nnti.. da belatih dekat sebulan kot, xkan nak quit cmtu jaa.. no n never!! haha.. penat dowh.. bdak2 aku ar kesian, blatih gila babi nie... hujan ka panaih kaa kdg2 ribut pn mai, tu pn lepa still blatih.. tgk2 dpt cuti n wajib balik.. x kena la cmtu bro... hangin ar aku.. da laa beribu da abeh.. tba2 cancel... mana bley.. ini da menimbulkan kegersangan.. huahuahua.. mintak pnya mintak, dpt la gak aku n produksi aku stay kat uitm lg.. harap2 xdak la sapa2 yg kena penyakit dari Allah Taala nie.. mintak2 dilindungi... xgitu mak limah??? hehe.. so stat la besok aku n geng aku dok kat uitm yg sunyi sepi dan hanya bertemankn berok2 yg bersiul siul di pagi hari.. haha.. k laa.. apa2 pn doa la tuk produksi aku supaya dpt perform dgn excelentnya.. n xdak bnda2 xelok berlaku.. insyaAllah~


motivasi Hari Ini: Berlarilah terus hingga ke garisan penamat, sebab perlumbaan yang tidak sampai ke garisan penamat tidak pernah selesai.

Wednesday, July 15, 2009

LAngkawi!!!

ahaaaa!! inilah masanya dan ketikanya.. aku dan seluruh(16 org ja) mantan2 exco d'banquers(kelab banking kat uitm aku) akan pergi bercuti.. dan destinasi yg kami sebulat suara adalah LANGKAWI... ahhaha.. bg aku x dak pa laa.. sbb da penah p.. tp memba2 aku kat sinie xpnah p lgsng... sedey gak aku dengaq, so aku on ja laa.. keqa jd tuan rumah la jap.. tp aram x taw jalan pn kat langkawi.. haha... da lepa kata nak p langkawi, aku ikut ja la.. pastu aku pn tingat la kat memba aku sorank nie... dia dok langkawi n pakar bab2 langkawi nie.. kawan aku tu nama dia LISA SOFIE.. manih bdak dia.. nak kenai ley mintak no tepon kat aku.. haha.. aku pn deal la ngan dia pasai nak p langkawi nie.. Lisa pn suruh la aku cntct pak dia.. sbb pak dia ada kabel agen2 kat sana.. pak dia pnya nama UNCLE ADAM.. mcm adam Af beb.. haha... deal2 pnya deal, jd la trip aku nie ke langkawi.. harga pn ok arr.. mmg di kautim dgn sbaik2 nya.. haha... anyway, dikesempatan nie aku nak ucap thanx bnyk2 arr kat LISA n pak dia UNCLE ADAM kerana menolong aku dan geng2 aku utk ke langkawi.. Allah Taala ja bley balaih jasa ampa dua.. hehe..

so untuk pengetahuan ampa, kami akn bertolak koi 10 mlm nie.. dan InsyaAllah smpai koi 6 pagi kat kuala perlis.. kami pnya percutian nie selama 3 hari 2 mlm.. harap2 bley la katam satu langkawi tuu.. aku pn kena laa buat pala plak tuk bwk2 lepa nie.. harap2 tmpat aku bwk nnti tu happening.. hehheheh... so doakn aku n kwn2 aku slamat smpai.. apa yg syoknya dgn trip nie, kami x kluaq satu sen pun!! hehe.. smua di tanggung oleh D'BANQUERS.. terima kasih d'banquers!!!

motivasi hari Ini: Bukan semua yang manis itu manis adakalanya di hujung lidah ia manis tapi di hujung tekak menjadi pahit...

Monday, July 13, 2009

DOAkan dia...

sahabat aku dlm sQuarda telah disahkan mendapat pnyakit nyamuk... so doa2 laa tuk dia.. agar dia cpt smbuh dan sehat seperti sedia kala.. semoga dgn musibah ini dia kembali sedar dan kembali ke pangkal jalan(hahaha)... doa KAMI ttp utk ang "T"...

motivasi HAri Ini: stiap musibah atau pnyakit yg kita hadapi sbnarya utk menghilangkan dosa2 kita yg lampau(dosa2 kecil) dan mengingatkn diri bahawa kita x kn sntiasa bhgia dan sehat jika tampa nikmat dari DIA.. so, jgnlah rasa kita rugi apabila kita sakit atau mendapat musibah(jgn mengeluh).. oleh itu, bersyukurlah kerana kita masih diberi nikmat kesihatan dan nikmat kebahagian..

Di ambANg FEstiVAL TEateR...

aihh... da semakin dekat daa aku dgn festival nie.. penat da mmg dah.. seriau pn ada.. x taw la ley wat ka x.. bdak2 pn mcm2 hal.. ada yg blah, ada yg da smbung degree.. ada yg x ingat skrip.. ada yg x ingat character.. aku pn serupa gak laa.. lama da tingai, pastu bila wat balik mcm x kena jaa.. huhu.. i hope i will get my character n spirit again!! huhu.. skang ada lg 2 mggu utk production aku perform.. bnyk benda nak kena sntuh lg.. props x siap.. custom x cari.. music nak kena tmbah.. pastu aku pndai2 plak nak tmbah scene.. memba aku kena wat skrip plak.. aduuiiii smpat kaa!! harap2 Tuhan bg aku n memba2 aku idea yg cepat dan tangkas lg berdedikasi.. haha... utk pengetahuan ampa yg x taw.. tajuk teater aku "PENTAS BONEKA".. x la gmpak sgt, tp bley la skit.. huhu.. aahhh!! xyh penin2 anan oi.. buat jaa.. otak ramai.. guna ja smua otak.. kawan2!! doa2 la kat aku naaa.. n doa gak tu prokduksi aku.. aku nak menang, ya la smua nak menang.. huhu.. aku just nak bg COme-PonK Production nie ada tingai satu sejarah utk Uitm MAche.. xpa, aku kena yakin boleh arr.. x gitu sahabat?? hehe.. so tu ja yg aku nak ckp utk di ambang festival nie.. karja mau kuat!!! haha... so majulah Teater Utk KAMI!!


motivasi hari ini: yang paling kuat adalah hati, yang paling lemah juga hati, tp yg paling selamat adalah berhati -hati.. so, jagalah hati.. kerana smuanya bermula di hati..

Monday, July 6, 2009

penat!! n malas!!

hush~~ malaih gla ari nie.. klaih pn x p.. smpai lect tepon.. mntang2 da part 6 nek pala.. haih.. bkn paa penat wey... kita nk ejas bilik lg.. kolej dapat tp dpt roomate plak mcm celaka.. tu yg kalut p jmpa org tuk tukaq bilik.. bkn memilih, tp kita da kenai perangai cmna.. bek blah drpd merana.. haha.. da dpt tukaq bilik, angkat barang plak satu pasai.. penat siot.. badan haluih, beg smpai 4.. mcm pndah umah beb.. x taw la aku bwk apa.. haha.. tp yg pntg aku da dpt tukaq.. ptg td nak men bola.. tp terlena pnya pasai smpai koi 6.30 baru bgn.. aku smpat la gak p food court uitm aku.. cuci mata skit.. haha.. ya laa td buat taik mata.. la cuci arr, lupa beli eyemo.. huhu.. pastu mlm blackout plak.. hmpeh toi!! nak makan pn payah.. da ada letrik, aku p la lepak luaq n mkn ngan geng2 aku.. skang aku nk balik bilik.. esok ada klas pg.. nie yg lemah nie.. tdoq kat dlm klaih la crita dia.. hahahah.. k chow... zzzzZZZzzzzZZZZ~~~


motivasi HarI Ini: kadang2 kita fikir kita pnya masalah terlalu besaq, sbnarnya kita kena ingat ada org lain yg pnya masalah yg lagi besaq.. oleh itu, bersyukur la kita hanya di beri dugaan oleh TUHAN yg tidak sebesar mana..

Saturday, July 4, 2009

UiTm MAchee

arhhhhhhh!! sudah sampai aku rupanya di UITM MAChE... penat glo... alhamdulillah aku slamat smpai wlpn sakit belakang.. skang nie kena blajaq n teater.. n nie jugak sem last aku.. aku kena pulun.. haha.. anyway, i hope i will achieved my target!!!

Thursday, July 2, 2009

BAnd COmp!!

seperti tahun2 sblom nie.. kmi di bumi kedah nie akan menghadapi satu pertandingan yg agak sengit sehingga kita bley agak da spa yg akan menang.. haha.. apa yg digembar gembur kan ini ialah pertandingan pancaragam atau BAnD COmP..

pertandingan kali nie di sertai oleh 2 skolah jaa.. sblom nie ada 3 n kdg2 4(da mcm poligami plak).. yg masuk kali nie KOLEJ SULTAN ABDUL HAMID(skolah aku arr) n SULTANAH ASMA(geng pret)... kalo x KEKWA masuk, tapi lepa xdak teloq kali nie.. lepa tarik diri.. haha..

Band comp nie start koi 8.30mlm dan di hadiri oleh puluhan ribu rakyat negeri kedah.. smpai makcik2 n pakcik2 kena berdiri.. da la kena berdiri, anak kecik menangih plak... xka haqu lagu tuu.. tp kerana dek smangat yg berkobar2 utk sokong skolah anak lepa, lepa ttp berdiri teguh dan sentiasa memberi smgt pada team yg lepa ska terutamanya kolej arr... haha(bajet)

kat sinie gak kita ley tgk penyokong2 yg berbaju sama, soqa yg sama, dan mempunyai lilitan kepala yg sama.. geng2 sorak nie di bahagi dua laa.. iaitu kolej dan asma.. seperti biasa, Kolej akan menguasai sbb lepa ada soqa baliqh.. Asma bkn x kuat, lepa nyaring ja lebey.. so kolej ttp menang dlm aktvt sorak nie.. tp kemenangan nie xdpt pa laa.. dpt ilang soqa ada la.. huhu

so mlm tu lawan la dua skolah nie.. lawan pnya lawan.. mmg sengit arr... pret ngan gaya mengoda dia.. kolej ngan gaya macho men batang kayu.. dan akhirnya keputusan pn kluaq la pada pkoi 10.30 mlm.. mcm besa laa Kolej, mesti dpt no 2 n nie perkara biasa dn tiada sedikit terkilan pn di hati collegian.. haha.. tp kolej ttp menang, iaitu anugerah Drum MAjor terbaik dari ladang n Juara atau no 1 dpt la kat bdak ASMA... syok la geng2 pret niee.. kutuk abeh kami.. tp bdak2 kolej jenih sabaq.. so pahala bnyk ar skit kat kami nie.. haha...

tu ja la yg berlaku tme BAND COMP nie.. we have fun together!! yeah!!

Monday, June 29, 2009

BALikk KEdaHH!!

yabeeedaaabeeddduuuu!!! dpt gak aku balik akhirnya.. sempena balik nie.. aku nak bgtaw arr, yg aku syg kawan2 aku kat kdh nie.. sppu sepapat xyh ckp laa.. lepa laa paling rapat ngan aku, the most i love arr.. LODAA!! haha.. lepaih pada lepa kwn2 arr.. sbb tu aku syok kalo balik kedah.. satu impak yg amat besaq bg aku.. haha..

Yg tambah syok bkn apa, program berlambak beb.. ya laa.. kita dok kat tmpat blajaq mana nak rasa syok sgt.. sbb kena pikiaq tgk buku gak.. kalo men jaa, tme cuti nie laa... aku balik nie pn sbb ada program.. yang pertama tama sekalinya BBQ arr.. geng Squarda aku yg buat.. bnyk memba x jmpa lg.. lebey2 mcm Pjoq tuu.. hush ckup rindu kat dia nie.. mengelupoq aku tggu, "bla la bley balik kedah nie? huhu".. ang tgk Pjoq, aku syg ang mcm mana... hahaha... pastu ada band comp.. ini pn tradisi tme cuti.. kumpoi tme2 nie ramai2.. x kesah la kolej ka asma kaa.. tme nie ley kutuk2.. tp kami tme2 cmtu laa gado pn.. realiti sbnaq kami kawan smua kawan rapat.. tu yg syok geng2 kedah nie.. ukhuwah kami nie kuat.. haha.. (bley dikatakn kami nie bkn lagi kawan tp sahabat)

Tp apa2 pn, paling basic aku balik kedah, jmpa TOK aku laa.. dia la jaga aku drpd kecik smpai besaq.. bkn mak pak aku x jaga.. dia diantara penjaga aku la.. bnyk da dia berjasa kat aku.. bab2 rohani lagi laa.. penuh ilmu yg dia bagi kat aku.. skang dia da ckup tua.. so x salah la aku sbgai cucu dia, selalu melawat n bg dia ceria.. itu ja yg mampu aku buat.. wang ringgit tok aku x mo dah.. kasih syg tu lg pntg.. selain tu nk jmpa mak lang n kak likah aku.. lepa bnyk bantu tme aku dok ngan lepa dlu.. sakit demam lepa la jaga.. jasa kita skit ja.. kita balaih la mana mampu.. huhu.. makkk aiii sedey plak aku.. sob sob sob..

Da laa.. apa sedey2.. bkn ada yg kiok.. haaa aku nk balik kedah koi 10pg nie kat jalan duta... nek bas trans, no plet KBP9658(nie no plat moto aku) hehe... aku harap ampa doa la aku slamat smpai.. aku pn doa gak la.. so kesimpulan dia, sma2 la kta doa tuk anan nie.. haha..

To geng H2O, Squarda n Ruddins--- ampa smua sahabat terchenta aku!! dok wat teqok bley.. haha

motivasi HAri iNi: kalau anda mahukan kawan, bersikaplah seperti kawan kepadanya tapi jika anda mahukan sahabat, anda dulu kena bersikap sahabat kepadanya. Hanya sahabat akan bertemu sahabat.




yeeehaaaa!!

apa yg syok sgt aku nie.. mana x syok... aku da dpt weyy.. dpt apa??

aku da dpt SIJIL KAWEN!!!! haha

syok bkn pasai dpt sijil jaa.. pengetahuan dlm perkahwinan nie yg syok wey n aku pn dpt ckup bnyk ilmu tp x smua.. ya laa 2 ari jaa.. mana nak cekau smua bab.. tp aku rasa ckup terkedu gak arr ttg apa yg aku dpt n aku blajaq drpd kursus nie.. inilah antara ilmu yg pntg dlm hidup kita.. sbb smuanya bermula dengan berkahwin atau berkeluarga..

indah sbnaqnya kawen nie...... tapi kena ada cara dia.. kena taw hukum dia.. peraturan dia.. kelebihan dia.. n rahmat drpd perkahwinan yg kta akn buat.. canteekk sheikhh!! apa yg ang x pernah terlintas dlm hidup ang, ang taw bila ang p kursus nie.. sbb tu pntg p kursus.. kita kena taw selok belok.. apa yg perlu kita buat, apa yg perlu dilaksanakn, apa yg kita x patut buat.. mcm2... smua org xtaw ilmu nie.. hnya yg penah dgr atau hadir majlis2 mcm nie, akn sedar betapa indahnya perkahwinan dan syoknya berkahwin... bkn nk galak.. smua org ada nafsu.. binatang pn ada nafsu.. tp kita pnya akai dn kita ada agama.. itu yg bezakn kita dgn binatang..

ok aku cita sket... ringkas dan padat ar.. hehe..


pertama atau mula2.. kita kena taw aqidah, ibadah, akhlak dlm dri kita.. adakah kita pnuh dgn smua nie.. blum tentu pnya.. aku pn heqot lg.. tp perubahan bley blaku.. stiap manusia bley berubah.. tp 3 bnda nie kena ada.. utk jadi suami yg soleh atau isteri yg solehah dan akhrinya melahirkan anak2 yg soleh dan solehah..

kedua... dia ajaq tentang perkahwinan dan prosedur.. dia ajaq undang2 yg perlu kita patuhi.. dan cara2 nak mohon atau hantar borang kawen.. nak hantar daerah mana kalo kita dok kat kl tp ic kat kedah.. ada cara dia la.. selepas tu dia ajaq kita mencari kriteria2 isteri atau suami.. makk aiii... aku tgk yg kriteria suami kat aku, hampehhh!! huahua.. so kta kena usaha la plak paih nie... sbb tu kena taw.. n bnyk lg dlm bab nie..

ketiga plak.. dia ajaq hubungan dalam keluarga.. bagaimana layan isteri, suami, anak2, mak mentua, ayh mentua.. semua nie ada cara dia.. skil dia.. kaedah2 dia.. nak jaga keharmonian keluarga payah woo.. xjaga btoi2.. hancuss!!

keempat, dia ajaq pengurusan sumber keluarga.. nak jimat duit camna.. pembahagian drpd duit gaji kita mcm mana.. utk isteri brapa.. anak2 brapa.. itu yg diajaq dlm bab nie..

kelima, kita disentuh ttg pengurusan kesihatan.. sihatkah kita utk berkahwin??? ada HIV atau xdak?? penyakit keturunan?? ada jgak dia ajaq nak jaga bini tme mengandung camna.. handle bini lepaih beranak.. smua tu di bgtaw..

keenam, ialah komunikasi suami isteri.. ini penting beb.. bnyk gla ilmu yg perlu kita cari dan gali.. dgn komunikasi ni lah, kasih syg masih berpaut, ati maseh berdebar bla bertemu, cinta x pnah goyah dan akhirnya kita mendapat keluarga yg bahagia... selain tu, komunikasi suami isteri ada caranya bila bergadoh, bergurau dan sebagainya.. komunikasi dgn anak2 pn ada diselitkn skit..

ketujuh, pengurusan tekanan atau stress... ini lg pntg.. bila stress, jiwa tertekan, emosi xstabil, mudah marah, mudah cemburu, mudah buruk sangka dan akhirnya berlakulah perceraian.. ini yg kta x maw.. kita nak prevent drpd bnda2 nie.. sbb tu kena pandai kawal tekanan atau stress.. ada bnyk langkah2 diaa..

kelapan, pengurusan konflik.. bila berlakunya tekanan atau stress td, hadirlah konflik.. konflik perlu diuruskan spya tidak menjadi lebey teqok.. ada cara utk atasi dan cara mengendalikan konflik jika smpai tahap bercerai berai.. kena taw la gak.. sbb kita x taw apa jd kn.. so pengurusan konflik ni perlu taw...

kesembilan atau yg terakhir ialah pengurusan talak, fasakh dan perceraian.. bab nie menceritakan ttg apa yg perlu kita buat jika kita tamatkn konflik kta dlm 3 bnda alah nie.. kena taw la kalo nak fasakh cmna.. talak brapa jenis n brapa cara yg mengsahihkn talak yg diucapkan.. n mcm2 lg..

ahaaaaaa!! tudia~~ tu antara2 bab yg aku blajaq arr dlm kursus nie.. mmg berbaloi arr.. 80 rgt ja.. lepaih nie lepa kata kursus kawen akan naek harga dan hari modul mybe jadi 2 hari 2 mlm.. siap ada exam skali!! haa sapa yg x maw pening2.. p la skang.. selagi dia x ubah hat lebey payah.. apa2 pn ilmu kawen tu pntg glaa.. syok plak tuuw.. yg syok kn lg... ustad2 yg bg ceramah plak jenih lawak n loklaq.. ckup syok arr.. lebey2 bab ehem2.. jenuh gelak, smpai guling2.. haha.. itu diantara pengalaman aku p kursus nie.. aku hrp ampa dpt la skit sbnyk apa yg diajaq dlm kursus kawen nie..

motivasi HAri INi : rumah tangga akan bahagia jika kita menjaga hubungan kita dgn ALLAH...

Sunday, June 28, 2009

Drag me To heLL!!

hUshh~ sakit jantung beb cita nie.. aku p tgk smlm kat GALAXY, ampang.. koi 10.45mlm.. sbnaqnya nak tgk transfromer.. tp da abeh tket arr.. jenih 4 hari da full.. menatang btoi!! so Drag ME to HeLL pn jadi ar.. apa pnya tajuk la.. buat la Drift me To HeLL, syokkk skit.. haha.. tp ok arr cta nie.. bnyk tekejut tegempaq.. naek letey da aku.. mcm futsal woo.. haha... so aku suggest tgk ar cta nie.. quite ok ar.. n this story is not end with happy ending.. huhu.. pengajaran pn ada laa drpd cta nie.. double check laa kalo bnda2 dlm sampul nie.. kang silap siapa yg SUSAH!! dia la susah... hehe.. so tgk laa kalo nak tgk.. x mo tgk sudah...

haa aku selit skit ar... aku x abeh lg kursus kawen... pagi nie aku ada lg.. ari last.. so nnti aku akan cuba coretkn apa yg brlaku di KUrsus Kawen tuw.. so have a nice day!! c uu..

motivasi HARI INI : bersyukur la menjadi seorang MUSLIM kerana stiap seksaan yg berlaku kepada kita dia akhirat nnti akan berakhir dgn kenikmatan iaitu SYURGA.. tp seeloknya biarlah kita tidak langsung menyentuh NERAKA.. insyaAllah!!

Saturday, June 27, 2009

KUrsus KAwen!!

waaaa waaaaa waaaa... kawen plak.. apa la aku nie.. umuq baru setaun pelam, da nak kawen.. eh kursus jaa, bkn kawen.. emm ntah laa, aku ikut flow jaa.. da adk bradik aku nak p, aku p laaa.. hahaa..

adk brdk yg join kursus kawen nie adlh:-

1. saya (HANAN)
2. kakak (RAIHAN JINAN)
3. abang (RUSHDAN MINAN)
4. abg tih (NIQMAN ALBALI)
5. sppu yg setaraf (MUAMMAR TAUFIQI)

so kami pnya kursus kawen nie diaadakn di MATRADE at Jalan Duta... dlm dewan lepa kata.. aku ingat ramai la sgt nak p.. tgk2 51 org jaa.. x pa laa.. jnji ada marka cun dlm tu.. huahuahua.. mana taw bertemu jodoh teruih kaa.. bkn aku la.. yg 4 org lg tuw... haha..

jadual dia seperti berikut:-

untuk 27/6 yakni arinie, kursus stat koi 2 ptg abeh koi 6.. mak aii sat gla.. nak rasa feel kawen pn payah cmtu.. hahaha..
pastu 28/6 yakni esok, akan stat koi 9 pg smpai koi 6.. nie lama la skit.. tp x smpai mlm keqa besa la bg aku.. huhu

ok! apa yg aku harap, aku akn dpt ilmu la skit drpd kursus kawen nie.. especially pasai kawen laa n apa yg perlu buat slpas kawen.. akhirnya, ada jgak la faedah tuk aku tme cuti nie.. sblom nie lagha (sia-sia) jaa.. hahaha.. insyaAllah sy akan cuba kongsikn apa yg berlaku dlm kursus tu nnti.. tu pn kalo x tdoq laa.. hakhakhak...

SEMOGA ANDA SEMUA AKAN PERGI KURSUS KAWEN NANTI!!
eee.. ketaq gak nak p.. takut kena tanya soalan.. haha~

Friday, June 26, 2009

mkn TaugEh ada kasiat dia..

TAUGEH!!

what is this dude? nie la makanan kita.. kita dok lahap kdg2 dlm bihun sup atau koteow grg ka.. slalu la mkn.. tp kdg2 kita ambik remeh jaa.. mengikut bku yg aku baca, Taugeh merupakan syur yg penuh khasiat dia dan anda pasti teruja.. mari kita tgk apa kelebihan dia.. believe it or not?!!

mari kita lihat VT ini:-

1. kalo lelaki atau pn kaum ADAM yg mkn Taugeh bnyk ia akan meningkatkn atau menjadikan sperma lelaki itu lebey baik.. sapa x mau?? ini boleh menyebabkn kita akn mendapat anak yg cerdik!! especially cerdik drpd kita.. hahaahaa

2. kalo tuk pmpn plak, Taugeh bley memberi kesuburan kepada telur yg dihasilkan(ovum la tu, jgn pikiaq laki ja ada).. haha.. so bla subur.. kebarangkalian utk bercantum ngan sperma amat tinggi.. ini amat dinanti nantikn oleh stiap pasangan yg berkahwin!! hehe

3. en. Taugeh ni jgak boleh menghalang drpd bibit2 kanser.. hushh camna tu?? ini kerana Taugeh memiliki Kanavanin iaitu sejenih asid yg amino.. ini yg bley menghalang drpd kanser leukimia, usus besaq dan pankreas.. tgk!! mudah kan nak halang kanser, hanya beli sejebis di GIANT, kita insyaAllah sehat sentiasa.. haha

4. en. Taugeh juga bley mengelak drpd osteoprosis( tulang krepot nak rapuh, x lama lg nk mampuih)... ini yg kita kena jaga!! ya laa.. men futsal kerap, badminton lg.. kdg2 p berenang, menyelam la, skodeng ka.. ini smua memerlukan tulang yg kuat.. so dgn mengamalkn ni, tulang ampa payah nak rapuh.. so bwk la Taugeh bla p men pa2.. ala stu tapaware pn jadi la.. ley bedak kat kwan2 skit.. hahaa

5. haaa... hat ni satu pnyakit yg org pmpn mmg gabra.. tp penyakit nie jgak bley kena kat laki wlpn kita x brapa ada sgt.. haha.. iaitu kanser PAyu DARA.. darakah dia?? haha.. tudia!! Taugeh pn bley mengelakkn kita drpd dpt penyakit nie.. so, sayangi lah payudara anda~ haha

6. slalu pmpn dok tertekan bla berlaku simptom pra-menopaus.. bnda nie aku xbrapa taw.. tp aku phm ar skit.. lepa kata, lepa la kata, pra-menopaus nie ley bg tekanan pada sapa(pmpn aarr) yg kena.. ni pn Taugeh bley mengurangkn tekanan apabila berlakunya masalah ini.. ang pepak ja Taugeh ang akn relax, pra-menopaus not a big problem anymore.. hahaha

7. ok nie yg terakhir... kalo ampa tau la, sewaktu kacang-kacang yg ditabuq utk dijadikan Taugeh secara umumnya, ia menghasilkan kadar saponinya yg tinggIII... sehingga 450 peratus.. apa tu saponi?? lu pk la sndiri.. haha.. so dgn adanya saponi nie, ia dpt menghalau 'lemak jahat" dlm tubuh kita tnpa menggangu "lemak baik".. hush lemak pn ada baik jahat.. so stiap yg jahat pasti akn terkubur.. itu sudah sememangnya.. haha~ haaaa drpd penghalauan "lemak jahat" tu, dpt la sapa2 yg berisiko berpenyakit strok dan serangan jantung distabilkn...


aahhhaaaa... so arinie ampa dpt la sedikit ilmu yg x seberapa nie tp menarik an??!! itulah khasiat Taugeh... maybe ramai yg x taw, btoi dak? ni pn aku blajaq drpd bku...

motivasi yg bley kta dpt drpd Taugeh nie iaitu:-

1. kita dpt mengeratkn hubungan suami isteri sbb bila sperma kita cun, ovum bini kita KLIA!!, satu kejayaan dn kegembiraan akan muncul.. ya la dpt baby, sapa kawen x mo anak.. kawen paksa pn bedai smpai 11 org, ni kan plak kawen atas dasar cinta.. hahaha

2. bila kita x dak penyakit, especially yg pnyakit kanser la hat teqok2, ..kita akan ceria slalu dan sentiasa ada aim utk jd berjaya dan cemerlang sama jgak bla kita ada Tulang yg kuat, kita akan jd rajin dan terus rajin smpai btoi2 x larat.. kesihatan badan ada kaitannya dgn kecermelangan hidop.. itu la nikmat kesihatan yg TUHAN bg kat kita, tp kita xguna sebaik mgkn..

3. motivasi yg bley kita dpt lg dan yg terakhir, stiap yg TUHAN cipta cntohnya Taugeh td ada kelebihan dia dn kita sebagai manusia kena la bersyukur.. sekecik2 Taugeh pn ada khasiatnya.. ini menunjukkan ALLAH MAHA PENYAYANG pada hamba2 DIA.. rasailah kenikmatan dunia ini kearah yg benar.. sentiasa ada rahmatNYA..

haa smbg bnyk pn x guna.. hayatilah dn selamilah kisah Taugeh ini dan jadikan ia dorongan dan motivasi utk kita.. bkn saja motivasi tp utk kesihatan kita jgak...

tenung2kan dan selamat melantak TAUGEH!!

Thursday, June 25, 2009

meatball with LISA SOFIE!!

arinie aku p area2 kelana jaya... first time ar aku p ikea, cineleisure, ikano n the curve.. kalo lisa x bwk td mmg x kn p arr.. hahaa... mak aiii sedap gak bnda alah meatball tu.. tp nak abehkn 10 biji tu seksa arr.. ya ar pequt kecik, tp gagah nak mkn bnykk.. pastu nk muntah.. hahaha... anyway thanx again to LISA SOFIE!! pa2 kta kluaq lg.. kemslm kat mak.. karipap dia da bedai smua ka?? hahah.. chaw....

Monday, June 22, 2009

PEnat CiooTT!!

ari nie gua collapsed beb.. serius i'm tired.. ini semua bermula dgn.........

sesi PINDAH barang ke SHAH ALAM (bkn aku, abg tih aku)

ya laa.. bkn aku, aku taw laa.. xpyh nak maki2 aku.. huhu(dok wat tensen bley).. tp aku yg terlibat masalahnya.. pukoi 12.30 mlm beb.. aku, mar, zul(abg lori yg bjaya) n abg tih aku start la angkat brg.. barang ley thn ar bnyk.. turun naik 8 tgkt beb.. tp ada lif ar... tu pn meliu satu badan.. sesemut(senggugut) aku smlm.. tu baru kat ampang.. blum p shah alam lg.. dlm koi 2pg kmi pn p la shah alam.. kmi pn tmbak ar p sana naik lori n stream.. 2 kat lori 2 kat stream.. aku nek stream arr.. yg mar dok syok naik lori bley.. pastu joget ataih lori.. mntg2 lagu dangdut.. hua3.. sepangjang federal highway org tgk dia.. hancus bdak nie.. huhu.. dalam koi 3.15pg smpai la kmi kat batu tiga, shah alam..

smpai2 kat apartment abg tih aku, 3 pak gad nepal nie tahan plak.. dok wat jaga apartment tu teqok2 bley.. dia kata "minta maaf incik, ini waktu ar tarak boley angkat ini lori oo0, pkul 8pg baru boley".. mak aii da penat mai jauh2, koi 8pg baru ley masuk.. ini telah mendatangkn kemarahan.. kami pn ayat arr(bukan ngorat pak gad tu).. ayat pnya ayat, ley gak masuk.. besa arr ayt manih.. yg syoknya.. dia pn tlg angkat barang.. nek tgkt 10 kot... baguih ar si nepal tuu... telah meringankn beban yg dijinjing oleh kami slama ini.. kui 4pg selesai angkat smua.. kmi pn nak p ar lepak minum... hat nepal tu siap order beb, 3 bungkuih nescafe.. harun btoi.. tu keqa 'rasuah' kami ar kat lepa.. hahaha...

odw la kami p nasi kandar kat seksyen 18.. disitu la kmi pekena shisha 4 org.. dok lepak2, sayoq(geng langgaq) plak mai.. dia siap bwk memba lg.. tp dressing mat sayoq mmg s.alam ar... dia mmg indie boy arr.. rasa terkesima gak tgk dia lgu tu.. ya laa dok langgaq cm sakai jaa.. mai2 s.alam, tukaq abeh.. nsib x tukaq smua.. kalo x, langgaq x trima dia da.. hahaha.. mmg syok gak ar dia mai.. kutuk dia saja.. x larat kwn nak tepih.. last kali tnduk ja laa dia, tanda serender.. hehehe...
koi 5 pg kami pn balik n tdoq(tp zul balik awai, bini sudah panggil!!).. haha.. zzzZZzzzzZZzz~~


sesi Kemaih Umah plakkk

dlm koi 10pg kmi bgn.. bgn2 teruih mandi2 n p mkn sat... balik ja dri makan teruih mula operasi.. bnyk gla brg abg tih aku.. pingan mangkuk kat Jepun pn nak bwk balik.. semak ja aku tgk.. tp AWEK dia bg kena smpan arr.. ahahah... dlm koi 2ptg selesai la smua.. program paih tu ada plakk.. handayoo??(apa dia?)

p Kenduri Kawen bekas cinta Ati Abg tIH aku dulu

HAHAHA!! ini pn agak lawak gak ar bg aku ngan marr.. cam aram lg.. haha.. da setel pasai umah, kmi pn konvoi ar ngan memba abg tih aku p ampang.. nasib kenduri kat ngan umah aku.. taw la gak jln.. tu pn jenuh pusing.. haha.. smpai2 jaa x pikiaq apa dh.. teruih BALUN!! tgh2 balun pengantin mai kat meja2 org ramai.. abg tih aku dok usha daah.. dia ingat kwn tu x nmpk.. aku usha mcm bekas cinta dia tu dok reling abg tih aku.. tp dia x pasan arr.. abeh2 ja mkn, kmi p la kat pengantin.. yg x bley terima, abg tih aku buat nervous bley.. jwb soalan pn lmbt bila kwn tu tnya.. yg pmpn tu malu2 plak.. da kawen la ngok!! haha.. yg laki kwn 2 plak dok wat manja2 depan abg tih aku.. panaih kwn.. yg abg tih aku pn BINI DIA KOT!! ahahahaha.. da salam2 kmi pn blah..

*tp utk pengetahuan, abg tih aku x kapel pn ngan dia, feeling cmtu jaa.. hua3!!


tu laa keja2 yg telah memenatkn aku hari nie.. so what to do?? nuthing to ask.. now i just wanna find my bed!! sleep laa baii.. esok karja berat plak!! jaga kein n bersih umah.. mak pak p honeymoon kat johor, aku jd surirumah.. hmpeh!! ahahhaha..