Friday, June 26, 2009

mkn TaugEh ada kasiat dia..

TAUGEH!!

what is this dude? nie la makanan kita.. kita dok lahap kdg2 dlm bihun sup atau koteow grg ka.. slalu la mkn.. tp kdg2 kita ambik remeh jaa.. mengikut bku yg aku baca, Taugeh merupakan syur yg penuh khasiat dia dan anda pasti teruja.. mari kita tgk apa kelebihan dia.. believe it or not?!!

mari kita lihat VT ini:-

1. kalo lelaki atau pn kaum ADAM yg mkn Taugeh bnyk ia akan meningkatkn atau menjadikan sperma lelaki itu lebey baik.. sapa x mau?? ini boleh menyebabkn kita akn mendapat anak yg cerdik!! especially cerdik drpd kita.. hahaahaa

2. kalo tuk pmpn plak, Taugeh bley memberi kesuburan kepada telur yg dihasilkan(ovum la tu, jgn pikiaq laki ja ada).. haha.. so bla subur.. kebarangkalian utk bercantum ngan sperma amat tinggi.. ini amat dinanti nantikn oleh stiap pasangan yg berkahwin!! hehe

3. en. Taugeh ni jgak boleh menghalang drpd bibit2 kanser.. hushh camna tu?? ini kerana Taugeh memiliki Kanavanin iaitu sejenih asid yg amino.. ini yg bley menghalang drpd kanser leukimia, usus besaq dan pankreas.. tgk!! mudah kan nak halang kanser, hanya beli sejebis di GIANT, kita insyaAllah sehat sentiasa.. haha

4. en. Taugeh juga bley mengelak drpd osteoprosis( tulang krepot nak rapuh, x lama lg nk mampuih)... ini yg kita kena jaga!! ya laa.. men futsal kerap, badminton lg.. kdg2 p berenang, menyelam la, skodeng ka.. ini smua memerlukan tulang yg kuat.. so dgn mengamalkn ni, tulang ampa payah nak rapuh.. so bwk la Taugeh bla p men pa2.. ala stu tapaware pn jadi la.. ley bedak kat kwan2 skit.. hahaa

5. haaa... hat ni satu pnyakit yg org pmpn mmg gabra.. tp penyakit nie jgak bley kena kat laki wlpn kita x brapa ada sgt.. haha.. iaitu kanser PAyu DARA.. darakah dia?? haha.. tudia!! Taugeh pn bley mengelakkn kita drpd dpt penyakit nie.. so, sayangi lah payudara anda~ haha

6. slalu pmpn dok tertekan bla berlaku simptom pra-menopaus.. bnda nie aku xbrapa taw.. tp aku phm ar skit.. lepa kata, lepa la kata, pra-menopaus nie ley bg tekanan pada sapa(pmpn aarr) yg kena.. ni pn Taugeh bley mengurangkn tekanan apabila berlakunya masalah ini.. ang pepak ja Taugeh ang akn relax, pra-menopaus not a big problem anymore.. hahaha

7. ok nie yg terakhir... kalo ampa tau la, sewaktu kacang-kacang yg ditabuq utk dijadikan Taugeh secara umumnya, ia menghasilkan kadar saponinya yg tinggIII... sehingga 450 peratus.. apa tu saponi?? lu pk la sndiri.. haha.. so dgn adanya saponi nie, ia dpt menghalau 'lemak jahat" dlm tubuh kita tnpa menggangu "lemak baik".. hush lemak pn ada baik jahat.. so stiap yg jahat pasti akn terkubur.. itu sudah sememangnya.. haha~ haaaa drpd penghalauan "lemak jahat" tu, dpt la sapa2 yg berisiko berpenyakit strok dan serangan jantung distabilkn...


aahhhaaaa... so arinie ampa dpt la sedikit ilmu yg x seberapa nie tp menarik an??!! itulah khasiat Taugeh... maybe ramai yg x taw, btoi dak? ni pn aku blajaq drpd bku...

motivasi yg bley kta dpt drpd Taugeh nie iaitu:-

1. kita dpt mengeratkn hubungan suami isteri sbb bila sperma kita cun, ovum bini kita KLIA!!, satu kejayaan dn kegembiraan akan muncul.. ya la dpt baby, sapa kawen x mo anak.. kawen paksa pn bedai smpai 11 org, ni kan plak kawen atas dasar cinta.. hahaha

2. bila kita x dak penyakit, especially yg pnyakit kanser la hat teqok2, ..kita akan ceria slalu dan sentiasa ada aim utk jd berjaya dan cemerlang sama jgak bla kita ada Tulang yg kuat, kita akan jd rajin dan terus rajin smpai btoi2 x larat.. kesihatan badan ada kaitannya dgn kecermelangan hidop.. itu la nikmat kesihatan yg TUHAN bg kat kita, tp kita xguna sebaik mgkn..

3. motivasi yg bley kita dpt lg dan yg terakhir, stiap yg TUHAN cipta cntohnya Taugeh td ada kelebihan dia dn kita sebagai manusia kena la bersyukur.. sekecik2 Taugeh pn ada khasiatnya.. ini menunjukkan ALLAH MAHA PENYAYANG pada hamba2 DIA.. rasailah kenikmatan dunia ini kearah yg benar.. sentiasa ada rahmatNYA..

haa smbg bnyk pn x guna.. hayatilah dn selamilah kisah Taugeh ini dan jadikan ia dorongan dan motivasi utk kita.. bkn saja motivasi tp utk kesihatan kita jgak...

tenung2kan dan selamat melantak TAUGEH!!

No comments:

Post a Comment