Monday, June 29, 2009

yeeehaaaa!!

apa yg syok sgt aku nie.. mana x syok... aku da dpt weyy.. dpt apa??

aku da dpt SIJIL KAWEN!!!! haha

syok bkn pasai dpt sijil jaa.. pengetahuan dlm perkahwinan nie yg syok wey n aku pn dpt ckup bnyk ilmu tp x smua.. ya laa 2 ari jaa.. mana nak cekau smua bab.. tp aku rasa ckup terkedu gak arr ttg apa yg aku dpt n aku blajaq drpd kursus nie.. inilah antara ilmu yg pntg dlm hidup kita.. sbb smuanya bermula dengan berkahwin atau berkeluarga..

indah sbnaqnya kawen nie...... tapi kena ada cara dia.. kena taw hukum dia.. peraturan dia.. kelebihan dia.. n rahmat drpd perkahwinan yg kta akn buat.. canteekk sheikhh!! apa yg ang x pernah terlintas dlm hidup ang, ang taw bila ang p kursus nie.. sbb tu pntg p kursus.. kita kena taw selok belok.. apa yg perlu kita buat, apa yg perlu dilaksanakn, apa yg kita x patut buat.. mcm2... smua org xtaw ilmu nie.. hnya yg penah dgr atau hadir majlis2 mcm nie, akn sedar betapa indahnya perkahwinan dan syoknya berkahwin... bkn nk galak.. smua org ada nafsu.. binatang pn ada nafsu.. tp kita pnya akai dn kita ada agama.. itu yg bezakn kita dgn binatang..

ok aku cita sket... ringkas dan padat ar.. hehe..


pertama atau mula2.. kita kena taw aqidah, ibadah, akhlak dlm dri kita.. adakah kita pnuh dgn smua nie.. blum tentu pnya.. aku pn heqot lg.. tp perubahan bley blaku.. stiap manusia bley berubah.. tp 3 bnda nie kena ada.. utk jadi suami yg soleh atau isteri yg solehah dan akhrinya melahirkan anak2 yg soleh dan solehah..

kedua... dia ajaq tentang perkahwinan dan prosedur.. dia ajaq undang2 yg perlu kita patuhi.. dan cara2 nak mohon atau hantar borang kawen.. nak hantar daerah mana kalo kita dok kat kl tp ic kat kedah.. ada cara dia la.. selepas tu dia ajaq kita mencari kriteria2 isteri atau suami.. makk aiii... aku tgk yg kriteria suami kat aku, hampehhh!! huahua.. so kta kena usaha la plak paih nie... sbb tu kena taw.. n bnyk lg dlm bab nie..

ketiga plak.. dia ajaq hubungan dalam keluarga.. bagaimana layan isteri, suami, anak2, mak mentua, ayh mentua.. semua nie ada cara dia.. skil dia.. kaedah2 dia.. nak jaga keharmonian keluarga payah woo.. xjaga btoi2.. hancuss!!

keempat, dia ajaq pengurusan sumber keluarga.. nak jimat duit camna.. pembahagian drpd duit gaji kita mcm mana.. utk isteri brapa.. anak2 brapa.. itu yg diajaq dlm bab nie..

kelima, kita disentuh ttg pengurusan kesihatan.. sihatkah kita utk berkahwin??? ada HIV atau xdak?? penyakit keturunan?? ada jgak dia ajaq nak jaga bini tme mengandung camna.. handle bini lepaih beranak.. smua tu di bgtaw..

keenam, ialah komunikasi suami isteri.. ini penting beb.. bnyk gla ilmu yg perlu kita cari dan gali.. dgn komunikasi ni lah, kasih syg masih berpaut, ati maseh berdebar bla bertemu, cinta x pnah goyah dan akhirnya kita mendapat keluarga yg bahagia... selain tu, komunikasi suami isteri ada caranya bila bergadoh, bergurau dan sebagainya.. komunikasi dgn anak2 pn ada diselitkn skit..

ketujuh, pengurusan tekanan atau stress... ini lg pntg.. bila stress, jiwa tertekan, emosi xstabil, mudah marah, mudah cemburu, mudah buruk sangka dan akhirnya berlakulah perceraian.. ini yg kta x maw.. kita nak prevent drpd bnda2 nie.. sbb tu kena pandai kawal tekanan atau stress.. ada bnyk langkah2 diaa..

kelapan, pengurusan konflik.. bila berlakunya tekanan atau stress td, hadirlah konflik.. konflik perlu diuruskan spya tidak menjadi lebey teqok.. ada cara utk atasi dan cara mengendalikan konflik jika smpai tahap bercerai berai.. kena taw la gak.. sbb kita x taw apa jd kn.. so pengurusan konflik ni perlu taw...

kesembilan atau yg terakhir ialah pengurusan talak, fasakh dan perceraian.. bab nie menceritakan ttg apa yg perlu kita buat jika kita tamatkn konflik kta dlm 3 bnda alah nie.. kena taw la kalo nak fasakh cmna.. talak brapa jenis n brapa cara yg mengsahihkn talak yg diucapkan.. n mcm2 lg..

ahaaaaaa!! tudia~~ tu antara2 bab yg aku blajaq arr dlm kursus nie.. mmg berbaloi arr.. 80 rgt ja.. lepaih nie lepa kata kursus kawen akan naek harga dan hari modul mybe jadi 2 hari 2 mlm.. siap ada exam skali!! haa sapa yg x maw pening2.. p la skang.. selagi dia x ubah hat lebey payah.. apa2 pn ilmu kawen tu pntg glaa.. syok plak tuuw.. yg syok kn lg... ustad2 yg bg ceramah plak jenih lawak n loklaq.. ckup syok arr.. lebey2 bab ehem2.. jenuh gelak, smpai guling2.. haha.. itu diantara pengalaman aku p kursus nie.. aku hrp ampa dpt la skit sbnyk apa yg diajaq dlm kursus kawen nie..

motivasi HAri INi : rumah tangga akan bahagia jika kita menjaga hubungan kita dgn ALLAH...

2 comments:

  1. pasni jadi lama ngn mahal ke? sebelum bulan 9 sempat ark? suh ustaz2 tu tunggu.meh kawe nok gi

    ReplyDelete
  2. haa mu kena cepat laa.. haha.. smpat kot.. smpai2 mlysia jaa p daftar terus.. hehe

    ReplyDelete