Thursday, August 6, 2009

kawan @ sahabat?? apa bezanya.....

kawan..... bnyk maksud yg tersirat drpd perkataan nie.. smua org kat dunia nie ada kawan.. toi dak?? mmg la ada gak yg xdak.. tu jenih yg x berdunia.. besa laa.. huhu.. haa kawan adalah satu commnunity yg agak hampir dgn kita selepas famly.. mereka jugak kdg2 jadi peneman dikala sunyi, dikala bulan mengambang, di kala hujan dan dikala kita hepy.. hehe.. boleh dikatakan ada yg menganggap kawan adalah sebahagian drpd famly kita sndiri.. kiranya, kawan boleh ditafsir dlm bnyk bntuk.. ada jgak yg dikatakn kawan mkn kawan atau kawan time snang ja or kawan x ikhlas.. hahaha.. smua nie ada.. tp kita yg membentuknya dlm secara x langsung.. kenapa kita ley bntuk kawan kita??? sbb kitakan selalu terpengaruh dgn rakan sebaya.. hehehe.. so apa2 pn kita ley bntuk kawan kita.. tu pn tgk gak, kalo yg keraih payah la jgak.. tp ati manusia nie, keraih cmna pn, bila kita btui2 nak ubah dia, kita akan menyentuh satu titik sensitif di ati insan yg ingin diubah tuu.. insyaAllah dia akan dgr dan berubah.. smuanya berdasarkn pendekatan kita utk menegur kawan2 kita.. aahhh itu x penting lg.. haa ni topic sbnarnya, kenapa ada istilah kawan dan sahabat?? dua2 sama ja kan.. kawan pn org, sahabat pn org.. tp ada perbezaan dia.. mari kita lihat apa bezanya lepa dua nie.. hmm marii~


kawan adalah insan yg sentiasa senang didapati.. yalah.. tgh men bola ley dpt kwan.. tgh menoreh ley dpt kawan.. tgh melepak ley dpt kwan.. tgh joging, memancing, snorkeling, scuba diving.. time mana2 pn laa, snang ja kita nak dapat kawan nie.. tulah kawan.. pastu kawan nie.. mmg time kita dok syok, dok gelak cam setan kaa, dok hepy ka.. tme nie lepa ada laa.. ya aar, nak sapot gelak nie.. maw x syok, bnda gelak.. lebey2 gelak sbb mengumpat org.. lg ar syok!! gelak smpai menitih ayaq mata nie... haha.. tudia la kawan.. tme kita hepy mmg ckup belambak kat keliling kita.. pastu an, tme kita sedey atau susah.. hush~ hat paling kurang lepa nie, manusia2 yg bernama kawan nie la.. skit ja bilangan lepa nie.. ada laa mai tgk sat, tu pn hat jenih pandai nak jaga ati skit.. tgk2 tmbah sakit lg ada la.. huhu.. ya laa, kawan bkn paham sgt kita nie.. dia just kenai nama kita jaa.. dlm luaq bkn dia taw smua.. kawan mmg cmtu.. ambek mudah ja smua, x ambik berat lgsg.. pastu kawan slalu ja lari bila kita kena band ka, kena pulau ka, kena maki ka, kena pukoi kaa.. sbb pa??!! sbb lepa x dak teloq(bagi yg laki), yg pmpn sbb lepa x dak ovum!! haha.. sbb lepa x dak smgt persahabatan la sng cita.. lepa ley mai sesaat dan lepa bley p sesaat.. tu kehebatan kawan.. laju!! cpt mai cpt p.. p mai2, mampuih p.. hahaha..


sahabat... hushh!! susah beb dapat menatang nie.. isk!! apa plak menatang.. org nie.. maksud aku payah dapat, besa laa org kedah kasaq skit.. hehe.. xpa2.. haa smbung balik.. sahabat mmg susah nak cari.. kat shopping complex nmpk ja bnyk org.. tp harrrram, payah nak dapat!! jenuh usha smpai juling pn payah nak cekau.. huhu.. tp smuanya bermula dgn kawan bila kita nak dapat sahabat nie.. tapi nak menjadi status sahabat bkn mudah.. kita nie dlu kena jd sahabat.. ada kata2 pakar motivasi "kalau anda mahukan kawan, bersikaplah seperti kawan kepadanya tapi jika anda nakkan sahabat, anda dulu kena bersikap sahabat kepadanya. Kerana hanya sahabat akan bertemu sahabat." ahaaaa!! tu la kata2 dia.. menunjukkan kita la kena dulu stat jd sahabat, baru ley cari sahabat.. ok2 ckup takat tuu.. bnda len plak.. sahabat nie yg baguihnya, dia ada dimana kita berada.. x la smpai ke tandas, itu kaki skodeng.. haha.. maksud aku, dlm apa2 situasi dia akan ada.. itu hebatnya sahabat.. so tme kita sedey kaa, tme kita meliu kaa, tme kita hepy gla ka.. dia ada jaa.. x penah mengeluh, x penah mengungkit.. kan syok dpt sahabat kan?? pastu manusia2 yg nama sahabat nie plak, kenai kita sebetoi2nya.. mana kurang mana lebey.. mana cacat mana cerdik.. yg nie yg buat kita sng hidop dgn sahabat nie.. sahabat nie la yg kita bley kongsi mcm2.. dan bley jadi sbhagiaan drpd famly kita.. fuhhh!! hebat sheikh sahabat nie.. pastu sahabat2 jgak bley bimbing kita ke jalan yg benar, sbb bila kata namanya sahabat, hanya ke jalan yg baik ja yg dia akan bawak.. kalo jalan bnyk lopak dia bawak, tu bkn sahabat, tu lahanat!! hahahaha... ada kata2 pakar motivasi yg kata cmnie, "Kawan kita boleh dapat sewaktu sama2 melepak di tepi tembok, tapi sahabat akan bawa kita melepasi tembok dan letakkan kita di tempat yg jauh lebih baik dari tembok." ini kata2 yg menunjukkan sahabat sntiasa akn bwk kita ke tmpat atau destinasi yg btoi2 baik utk kita.. tgk, rugi kan kita kalo x dak sahabat.. tapi x rugi jgak kalo ada kawan pn.. sbb dua2 bley menceriakan kita.. tp hnya sahabat ja yg bley menenangkan kita.. yg lg cunnya, sahabat akan protect kita, tme maki ka, tme kena pukoi ka, tme diganggu ka.. lepa nie laa yg jenih ada teloq n ovum.. hehe... so itulah SAHABAT!!


ok pembaca pembaca sekalian.. ini dia perbezaan yg kita x taw selama nie.. mgkn ada yg taw.. mgkn ada yg buat pala taw.. xpala at least dia taw.. so bila da taw smua nie, berjaga jaga la bila mendampingi kawan dan hargailah bila mendampangi sahabat.. apa2 pn, ubah la diri kita supaya kita dikategorikan sbgai sahabat di kalangan kawan kita.. kerana itu adalah satu pangkat yg lebih mulia dikalangan kawan2 kita.. bukan niat utk dipuji tapi niat utk jadi yg lebey baik drpd semalam.. insan sentiasa berubah, jika di atinya ingin berubah.. berubah itu mmg mudah, tapi ingin kekal dgn perubahan tu mgkn payah.. tapi sepayah mana pn, kita mampu mengubahnya.. kerana KITA makhluk sebaik2 kejadian.. kelebihan bnyk pada kita.. gunakn sebaik mgkn kelebihan itu dan jadila insan yg bergelar 'kawan' pada mulanya tapi berakhir dgn namanya 'SAHABAT'..

2 comments:

  1. hang xmo kwn ngan aku ...
    huhuhuhuhuhu

    ReplyDelete
  2. sapa kata x mau.. aku mau ja.. tapi ang high taste.. aku ang x mau kwn.. besala kampung.. hehehe.. lex ar pinky.. u still my prend..

    ReplyDelete