Saturday, August 22, 2009

sudang datang bulan yg dinanti...

hoooshhh... mmg cepat gila masa berlalu.. skang kita da smpai kat satu bulan yg cukup bermakna.. bulan yg diiktiraf oleb NABI kita sbg "bulan umatku".. tidak laen da tidak bukan iaitu BULAN RAMADHAN AL-MUBARAK.. arinie merupakan ari first aku posa n smua umat ISLAM berpuasa.. rasa tenang dan nyaman telah menyelubungi hati kita sejak semalam lg.. bg yg tidak terlepas, mgkn semalam smua pakat p masjid atau surau untuk semayang terawih untuk kali pertama pada tahun ini.. teringat plak bila aku kat kmpung.. smyg terawih ramai2 ngan sppu2 aku.. syok beb.. hehe.. ya laa, dlm otak masa tu nak tunggu more jaa.. abeh ja witir, pakai berselerak kami.. lari p ambik makanan.. huduhnya perangai~ hahhaa.. tp tu dlu laa.. skang aku rasa sppu2 aku pn da pndai pikiaq n smua pakat matang da.. skang bila terawih kita rasa syoook nak buat.. rasa nak ja buat setiap mlm.. smpai kdg2 kita rasa rugi bila miss stu malam.. tu la org kata, makin besaq makin taw mana yg elok.. tp jgn makin besaq, makin x taw pala ekoq.. haha.. arap2 smua da berubah utk jadi yg lebey baik.. nak cita pasai posa nie bnyk sbnaqnya.. lebey2 lagi kelebihan dia.. bnyk woo... nak discovery pn letey beb.. discovery channel pn x tahan.. hehe.. tp apa yg basicnya, kita taw bulan ramadhan nie bulan utk kita beribadat.. bukan kata bulan nie ja kena beribadat, bulan len pn kena gak.. tp difokuskn dan dititikberatkn atau digalakkan umat Islam memperbanyakkan ibadat pada bulan nie.. sbb pa?? sbb bulan nie bnyk pahala kita bley dpt.. ya la, dgn berposanya di siang hari.. mlm kita smyg, baca Quran plak selepas tu.. husshh banyak sheikh!! jenuh keqa ngan kalkulator pahala yg kita dpt.. tp tu la, nak buat kdg2 payah.. bkn x maw.. tp bnyk simpang2 atau halangan2 yg dtg.. betoi dak?? x pa.. kita letak cmnie la.. x buat bnyk, sikit.. jgn x buat lgsg.. at least ada sedikit perubahan utk ramadhan kali nie..

ok da2 bncg pasai tu.. skang kita bncang len.. posa?? apa maksud sebenaq posa nie.. sejenis pola bear kaa atau politeknik?? x kn yg tu kot.. ang kencing nan~ bdak kecik pn taw.. tp tula nak describe posa nie, luas sebenaqnya.. posa yg kita taw secara terang menderang iaitu menahan dri dari makan dan minum serta tidak memasukkan apa2 kedalam rongga badan dan tidak melakukan perkara yg boleh membatalkn posa.. toi dak?? kalo silap maap na.. so yg tu kta taw.. sbb kita blajaq dri kecik g.. tp yg kita selalu terlepas pandang, apa dia?? posa mulut, tgn, kaki, lidah dan mcm2 lg anggota badan.. satu badan kena posa sebenaqnya.. bkn mulut ja.. ala ampa taw kan.. saja aku nak crita.. bkn pa, x salah utk kita ingat mengingati.. aku ckp mcm ckp kat diri aku gak la... posa la sebetui2 posa.. mmg nak smpai satu tahap yg advance payah kn.. tp mencoba la kearah tu.. cntoh mcm ayat ni " langkahlah selangkah mana yg mampu, janji smpai ke destinasi".. maksudnya pelan2 la nk buat sesuatu tu, x smua kita bley buat derastik tp bila kita cuba nak buat, insyaAllah kita bley buat dan terus buat..

so sahabat2, posa la sebaik baik mgkn.. mgkn posa kali ini ada satu hikmah yg sangat besaq yg kita akn dpt... maybe jgak satu titik permulaan utk kita berubah menjadi yg lebey baik dri semalam.. jadikn bulan ini satu permulaan hijrah bg kita yg selalu melakukan salah dan silap serta jadikn bulan ini bulan yg mampu membuat kita menutup dosa2 yg lalu dgn menambah pahala yg tidak terhingga bnyknya.. jgn sesekali malu utk berubah, kerana malu itu la menyebabkn kita masih di takok lama.. so sama2 la kita melayari bulan ini dgn penuh istiqamah dan bnyk2 knlah ibadat kita.. tidak lupa jugak, ajarkn diri kita spya jadi insan yg rajin bersedekah.. bntu2 la kwn2 kita yg mgkn xdak duit atau org2 yg susah.. selain tu semat la dlm diri utk jadi insan yg bersederhana dlm apa2 keadaan.. ya la beli mknan nnti skit2 da arr.. mmg lapaq, tp pada2 laa.. kalo beli bnyk, bedak ramai2.. syok skit kawan2.. snyum ja, da duit x kluaq.. maw x snyum.. hehe.. so hayatila bulan Ramadhan ini..

Selamat BERPUASA semuA!!!!

motivasi HAri ini: hayati dan hargailah bulan Ramadhan dengan sebaik baiknya, kerana dgn penghayatan dan penghargaan terhadap bulan inilah kita akan jd insan yg lebey bertaqwa.. ingat, kita semua sama disisi tuhan tp hanya beza pada nilai TAQWA..

1 comment:

  1. Selamat Berpuasa Kpd Semua umat Islam...
    hayatilah bulan ini..dgn penuh bermakna

    ReplyDelete