Wednesday, September 9, 2009

hush.. ketenangan!!!

haihh!! bila la aku nak dpt ketenangan yg betoi2 mutlak.. mcm ayaq mutlak yg bley bwk smyg tuu.. hehehe.. skang nie pening arr.. bnyk keja x buat lg.. asgnment tu asgnment nie.. awat la bnyk sgt?!! bagi skit2 da la.. pening den nak wat.. da la smua susah, kalo sng2 cam copy n paste x pa.. nie kena pikiaq berbulan2 nie.. jenuh2!! huuuu~


ramai yg suka mengeluh an?? susah nak cri ketenangan dlm apa2 situasi yg genting seperti perkara di atas.. tu cntoh ja.. bnyk lg sbenaqya.. tp tu laa.. ketenangan nie nmpk mudah ja bila sbut an.. tp nk dpt mmg susah gila.. tp jgn risau sahabat2.. smua bnda ada cara dia.. kita ja kdg2 x discovery channel.. duk mengeluh ja taw.. alternatif x cari, lagu mana nak tenang beb.. hehe.. xpa arinie kita bongkar rahsia tuk dpt ketenangan..


haa cmnie.. sng ja.. apa2 pn yg pertama kena blajaq relax arr.. jgn la gelabah mcm labah2.. baru sntuh sarang dia, da celapak lari.. tgk lu, jgn wat kptsan memkhinzir buta.. x gitu bang aji?? hehe.. relax tu pntg, tp jgn relax sgt.. fokus boleh dalam sesuatu bnda.. tp kena ingat.. "buat sesuatu jgn hilang fokus baru keja bley jadi, tp jgn terlalu fokus takut2 x jadi apa yg diingini".. ha kena jaga tu.. nnti dok fokus gila H1N1, aram x jdi.. x ke sedey tuu.. hilang smgt pastu yg pastinya hilang motivasi... huhu kan ceroi tuu... lepaih da relax, kita kena steady.. bila dtg masalah brtimbun atau keja ka kita kena steady arr.. tarik nafas pnjg2.. tarik 7 saat, tahan 7 saat n lepaih 7 saat.. nie buku la bgtau.. cuba buat, anda mampu merasakannya.. sure tnang da skit nnti.. ati pn x gelabah.. kita x carca merba.. hehe.. dan buat dua bnda alah 2.. tgk2 x tenang lg.. apa lg?? salut2 kn lah dri anda dengan air wuduk... tau an apa tu? ayaq semayang la.. try ambk tgk, jadi cmna.. kalo rasa cam basah jaa, keqa betoi la 2.. da men ngan ayaq, mesti ar basah.. haha.. ala wat ja dlu, ada pnya perubahan.. pastu dan alang2 ambik wuduk.. smyg la selapih.. bkn ssh an.. sbnaq smyg nie baguih.. mmg la baguih, da Tuhan suruh.. bkn bnda men.. haa taw pn! apa lg buat ar.. x kan nk kena ajaq plak.. hehe ceroi2.. sbnaqnya smyg nie baguih tuk bdn kita dan punca ketenangan hadir.. bila kita smyg, tenaga alpha hadir dlm diri kita.. tenaga alpha nie la ketenangan.. nie pn buku gak yg bgtaw.. bila kita sujud adalah satu fenomena yg menakjubkan sbb darah dlm stu badan akn berkumpoi kat otak.. bila drh kumpoi kat otak, maksudnya otak kita dpt darah yg cukup, drpd tu la kita bley jadi waras, taw nak pikiaq yg mana elok, baru ada akai n baru ley cari jalan tuk selesai masalah atau keja.. n finally kita tenang.. haaa kan da dpt tuu... serius wa ckp lu.. smyg atau solat mmg ckup tenang kalo kita wat dngn tokmaninah(tulis ikut bnyi).. hehe.. kalo wat slow2 sure kita akn feel.. pehh wa ckp lu, menusuk kalbu beb.. n beruntung sbnaqnya kita ni umat Islam, sbb kita ada smyg cm kita dok wat tuu.. bnyk kelebihan dia.. dpt pahala, bdn sehat n otak cerdas... cam shin chan beb.. hahahaha... so amal2kn la ibadat solat(wajib dan sunat), ia antara exercise yg plg mudah di dunia.. cuba2 laa dan anda akn terasa.. mcm iklan maggi ja pn.. huhu... bkn cuba, mesti buat.. nnti aku habaq nie, ampa cuba ja.. try skali da stop.. mana nak mai ketenangan.. tp aku taw ampa x ceroi sgt.. smua cun2 pnya org... pandai dan beriman.. an3??


so inilah dia tips2 ketenangan.. try la.. pelan2 kayuh!! jgn gopoh!! haha..


motivasi HAri Ini: ketenangan mmg payah utk dimiliki, smuanya bermula di hati.. di hati la faktor ketenangan hadir dan di hati la kepincangan juga hadir.. bersih2kn la hati.. dan ketenangan pasti hadir..

Friday, September 4, 2009

tersentak...

aku masih mencari.. penat gak dok cari2.. ya la.. nak cari mana port nak bkak posa.. hehe.. haiiihh~ apa yg aku tersentak sebenaqnya nie?? huuu... aku tersentak ar dgn sikap n dri aku.. aku selalu anggap aku nie x baguih pada org laen.. awat nan? apa masalah ang?? bkn masalah nie, tp xdak keyakinan dlm diri aku nie yg bley jd baguih dri org len.. masalah la tu nan oi!! huhu.. lgpn x pyh kot nak baguih2 sgt, nnti payah.. kita bkn senta sgt.. kalo dok tunjuk baguih, org kata poyo plakk.. tu arr.. masalah gak kalo jd cmtu.. tp apa2 pn aku kena yakin ar yg aku boleh an.. boleh nak tnjuk yg aku mmpu dlm apa2 yg aku nak.. mmg aku nak, aku nak sgt hidop aku nie dipenuhi dgn apa2 yg aku minat, pastu bley buat plak tu, n bejaya gila.. tp tu la, aku dok kata kat diri aku yg aku lemah n x bermaya.. x ley nk wat smua tu.. haishhh~ apa la nak jadi ngan aku nie.. huhu..

tgk.... ini adalah salah satu sbb kita selalu mundur ke blakang.. kita xpenah nak yakin dgn diri kita.. xpenah nak rasa yg kita mampu nak buat apa yg kita minat.. jgn la jd cmnie sbb kita bkn senang utk dpt peluang yg kita tggu2 slama nie.. sbb peluang sentiasa dtg tp peluang x menuggu kta smpai kita mau.. so u must grab that damn oppurtunity.. ya la, peluang tu bernilai plak bg kita, x kn nak sia2 lepaih cmtu ja.. cm kita blajaq la, kalo kita rasa otak kita nie ok atau terer skit.. ambik la peluang tu tuk kita pulun jd pelajar yg bley shoot n jd best student.. jgn terlalu rendah diri, nnti bila rendah sgt org akan pijak2.. tp jgn plak terlalu tggi, takut2 kita terpijak org kat bwh.. yg pntg kita dpt apa yg kita nak da ckup, jgn tlalu nak benda yg kita x nak tp nafsu yg nak.. tu kalo jd akn menyebabkn kita lupa diri.. ini yg perlu kita taw dan semat dlm diri.. hidop bkn utk terlalu meninggi tp hidop perlu sedar diri.. konsep sedar diri nilah yg kita kena taw yg kita bkn kena lemah n rendah diri.. sedar diri maksudnya twu yg kita penah mula dri mana? sifat mulia sblom kita berjaya tu masih ada x? ingat lg x jasa2 org kt kita? haa itu baru konsep sedar dri.. sbb tu Dr Hamka ada kata, "janganla kamu berjalan di bumi Allah ini sehingga membenam bumi, dan janganlah kamu terlalu mengapai hingga setinggi langgit".. maksud Dr. Hamka nie berpada2 la dlm mengejar apa2 dan sedar bhwa kita nie hnya hamba Allah yg daif lg hina.. so bila berjaya jgn la lupa diri dan x ingat apa2 jasa org kat kita sblum kita berjaya.. so patah balik pasai x dak keyakinan td tu.. haa.. skang kita kena yakin arr dlm pa2 yg kita nk buat.. yakin boleh tp jgn terlalu yakin.. ada perbezaan dua2 tuu.. so smua org bley berjaya kalo dia sndiri nak berjaya.. positivekn diri anda dan anda akn dpt hasil yg posivitive.. target what u want, n u will get if u hv the stength in ur heart.. thats the word that we must always grab n be in our mind.. chayok2 all my Sahabats!!

motivasi Hari Ini: keyakinan perlu ada dlm meniti kejayaan kerana keyakinan pemangkin kesungguhan