Friday, December 24, 2010

Morning!!!

Assalamuailaikum para2 blogger dan para usha2 dan juga para2 sakura.. kita pantun skit tgk, bley ka dak...........

berjalan jauh smpai negeri Arab,
dah jalan jauh p la mandi,
biar nmpk x bley harap,
janji kita bangun PAGI.....

haha... haaa bgn pagi nie baguih dakkk? baguih la kot... pagi2 la fresh... bley baca buku bg yg student... bg tahfiz, time nie elok utk menghafal Al-Quran.. dan pg2 la kena basuh baju bg mak2 kita atau org2 bujang, spya cpt kering, tu pn kalo panaih la.. hehe.. pastu kalo org keja, ari biasa kena la bgn awai, sbb xmau kena jem, tp jem serupa tu jgak.. n bg mak aku dia bgn awai2 sbb pa? sbb nk sapu daun2 yg jatuh dpn umah.. hahahaha..

Tapi nie la hakikatnya yg kita slalu nmpk org2 yg bgn pagi buat.. tp indah sbnarnya pagi nie kalo kita selami betoi2.. mmg liat bg sapa yg susah bgn pagi.. aku pn liat gak.. nie pn pasai terjaga, kalo dak hanyut gakk... kita sering di beritahu bahawa "Pagi dilambangkn sbgai pintu yg terkangdung di dalamnya penuh dgn rezki utk kita dptkn, dan rezki itu akn melimpah ruah jika kita bgn pagi(solat subuh) dan tidak tidur kembali".. ini yg sebenarnya kita harus tawu dan harus alertt stiap ari utk kita grab rezki yg telah disenaraikn buat kita...

Pagi plak ada mcm2 pagi kan...

Yg pertamoo..... Pagi-pagi sungguhh--> pukul 1pg hingga pukul 5... masa nie la selalu kita ada bg yg remaja.. ya la time nie la kita dok lepak kat kedai mamak, nk tgk bola ataupn saja2 lepak ngan marka2 or geng2 bas sekolah kita.. biasalahh jiwa x tenang bro, kalo ada bini baru tenang.. peluk pn bukan bantai dah, peluk bini baiiiii... ahaha.. xdilupakn juga pada org2 masjid yg sering melakukan qiamulaii, time2 nie la mmg terbaik sbb sunyi dan doa cpt diperkenankan...

Yg keduooo.... Pagi selepas subuh--> kul 5.30... pagi nie ramai gak org bgn dan ramai gak org liat, lebey2 lagi time hari cuti.. pagi ni yg bagusnya sbb ada subuh.. subuh nie mmg wajib bgn la bg yg bley smyg.. KAN? so no excuse sbnarnya tapi kita sering miss sbb malaih, penat sgt or mmg payah bgn... tp xpa la... yg penting cuba utk bgn subuh.. kena pasang niat, kena cuba pelbagai cara agar kita bley bgn jgak... kalo x bgn tu nk wat cmna kn? hehe.. tp cuba dlu, kalo da biasa bgn pagi dlm masa 40 hari.. insyaAllah kita ley bgn pagi subuh nie... kdg2 x smpai 40 hari pn da jd biasa... apa2 pn tgk surrounding kita cmna... kalo da smua jenih liat, akn liat jgak la kita.. kalo jenih rajin, rajin la kita bgn.. n pagi subuh nie la kita xley tido balik, sbb pas subuh nie la pintu2 rezki dibuka dan kita harus masuk utk memilikinya... mmg x nmpk rezki nie.. tp Allah dah ckp Dia bkak, so Dia pasti bukak... jgn khuatir.. rezki tu ada utk smua... tp x taw cpt atau tidak kita dpt.. dan berkat atau x... tu smua bergantung cara mcm mana kita cari rezki tu plak.. pastu utk yg baru kahwin, pagi nie pn fevret jgak.. sbb nk tnjuk kat pak mentua or mak mentua kata bgn pagi... ya la nk kata bley bgn subuh, bley bgn buat makanan tuk suami... haha... dan stu lg bgn subuh sbb nk mandi.. bkn saja2 mandi, "sahaja aku mandi" la tuuuuu.... hehehe...

Yg ketigoo.. pagi laa sgttt---> kul 10 hgga 11.59.. haha.. nie nmpk ja cam pagi... tp pagi yg hilang seri laa.. smua org da bgn.. smua da jalan.. kalo org berniaga tu da bley balik modal da time nie.. haha.. yg kita baru nk bgn.. tp selalunya pg nie utk geng2 yg nk kaver tido balik, sbb dorg keje x tdo2... bhaya gak keja nie.. keja kira bulu kambing..... heehehhe... ye la, bia la dorg kaver balik, kang dpt sakit plak.. lg susah..

Yeahhh!! tu la jenis2 pagi yg ada... x kesah la pagi apa pn kn... yg penting bgn la pagi... jgn petang baru nk bgn... kdg2 xpa... jgn kerap, lama2 kena overhall.. susah... hehe... apa2 pn cuba dan trus mencuba utk bangun... mgkn susah pada awlnya.. lama2 ok la.. mgkn anda pulak akan suka utk bgn pagi.....

MotiVASi HaRI iNI: Keindahan pagi bkn hanya pada suasana dan suhunya.. Tapi keindahan pagi pada keberkatan yg terkangdung di dalamnya.. Bangunlah pagi, dan kita pasti merasa nikmat keindahannya...

Thursday, December 23, 2010

IJN

salam salam salam... assalamuailaikum... kehadapan yg berada di dpn laptop atau comp skang... apa habaq? shat nohh.. xsehat p bagi sehat.. nk sehat cmna? ambik ubat kalo skt, ambik wuduk kalo marah, ambik angin kalo berkuap, ambik nafas kalo semput dan ambik la apa2 pn jnji bawa kepada kebaikan.. hehehe...

kenapa aku sbut IJN nie... apakah maksudnya? IJN adalah tmpat yg sgt memilukan bg org yg merasainya.. inilah pusat Institut Jantung Negara.. bkn tmpat study beb.. tp tmpat org yg da study pasal jantung dan rawat org yg kena penyakit jantung... heee~ best ka tmpat nie? best kot, ada econ, ada wifi, ada tandas, surau n segalanya lengkap laa.. pg2 ada org bersihkan, bil x yah bayaq... mcm2 la lg.. kira full facilities ar org barat ckp.. hehe...

tapi kan.. kat sinie la tmpat 2 kali aku mai... bkn mai saja cheq oi!! mai saja, 20 kali pn bley... haha... aku mai sbb pak aku skt.... huuuu... buat pertama kalinya, ayh aku tba2 berpeluh dan kurang bermaya... rupanya2 dia di dapati mengalami jantung tersumbat... yakni saluran darah tersumbat.. sbb pa sumbat? mgkn lemak dan kolestrol yg menyebabkn perkara tersebut berlaku.. sbb tu pemakanan harus dijaga dan di teliti sebaik mgkn.. makan nie mmg sedap smua, ya la bnda yg bley buat kita knyang, keqa sedap la.. yaa dakkk??!! hehe.. tp tu la, kalo org muda akn anggap besa ja la, sbb muda lg... payah nk kena penyakit.. org muda ckp la... aku x ckp.. sbb aku remajewww... haha... sbb tu kita kena beringat la nie... jgn tggu skt dtg baru kita nk berenti, bak kata pepatah aku "jgn biar tayar pecah, kalo da nmpk x dak angin".. so, drpd tersumbat tadilah pak aku kena operate... doktor kata kena buat BYPASS... apa tu bypass? bypass nie cam flyover la.. flyover pada saluran darah yg tersumbat tuu.. kita x ley buang, tp bley buat saluran baru ja utk bg darah jln balik.. saluran tu plak di ambik dari urat2 dawai yaknie saluran darah di betis ataupn peha.. nmpk x kekuasaan Tuhan, kita da disediakn spare part yg amat canggih iaitu ditubuh bdn kita sndri.. so kaedah ini digunakan... dlm masa 5 jam pak aku dioperate... Allah sja yg taw cmna kami sekeluarga menghadapi saat demi saat yg berlalu.. masa berjalan sgt pelan, seperti sput naik ataih sput, kan lembab tu.. hehe.. tp nk wat cmna, kena tggu gak la.. selepas 5 jam kami tggu, akhirnya selesai la sudah penantian yg amat menyakitkn itu... dan yg lebey skt mestila pak aku.. huhu... so setelah selesai dlm sebulan, pak aku pn ok balik.. da bley berjalan, melawak, bawak keta(setelah 3 bln), p outstation, meeting la n mcm2 lagi.. so kehidupan dia kembali seperti biasa..

tapi Tuhan Maha Kuasa... dia bley bagi kita skt dan dia bley bg kita shat... itulah yg kita patut sedar slama kita hidup nie... dlm 6 bulan pak aku shat sperti biasa.. Allah menguji pak aku dan kami lg skali.. dgn tiba2 jgak pak aku rasa letey dan berpeluh.. mula2 ingat biasa.. pastu bila pak aku nk p tndas tgk2 pak aku xley nk jln.. kaki dia rasa lembik dan x bermaya.. pak aku ckp dia kurang balancing.. mgkn medula oblongata dia ada masalah kot.. sbb tmpat tu yg kawal keseimbangan kita (apa yg aku blajaq time BIO dlu)... haha xtaw btoi ka dak.. hik3.. so bila da tgk cmtu, mak aku pn suruh la aku n kakak aku p bwk pak aku ke IJN.. mula2 p IJN lepa xmau tahan.. hareeemm btoi.... doc pakar ckp suruh stop ubat drh tggi.. pulak dah... xpala dia doc.. nmpk dak, beza org ada ilmu dgn xdak ilmu.. bila org ada ilmu ckp, kita yg xtaw akn pecaya, toi dak? hahaha.. so cari la ilmu.. pntingnya ilmu dlm kehidupan kita nie.. tp aku xckp doc tu tpu.. kami pn xckp bnyk, kami pn balik... dlm 3 jam mcm tu... tgk ayh aku koi terok... mak aku da risau.. nasib la ada kak shefa(bini abg long)... tgk2 dia kenai pengarah IJN.. so dia pn msg la mamat pengarah tuu... nasib pengarah tu taw men msg.. hehehe.. so dia pn ejas baek pnya.. and pengarah tu suruh p balik kat IJN dan trus pak aku dpt wad... alhamdulillah! jasa kak shefa hnya Allah Taala ja bley balaih..

jadi nilah kali ke 2 aku dan famly bertukar rumah dan menjadikan IJN rumah ke 2 kami... besaq dowh rumah baru aku!! ahaha.. kat sinie pak aku pn di rawat dan di scan macam2.. mula2 city scan utk tgk kat otak cmna.. tp xdak hasil apa, nmpk cam besa laa.. pastu buat MRI plak.. MRI nielah baru nmpk sket apa mslah di kpala pak aku.. rupa2nya pak aku ada mslah di satu salur darah/saraf.. aku pn xtaw sgt.. maen bedai la kejap.. hehe.. kat salur tu la ada yg tersumbat kot.. so oksigen ke kpala xdpt p dgn lancarnya.. dan oleh sbb tu lah, pak aku diisyhtiharkn mendapat "stroke"... stroke ni dlm bahasa village "angih ahmar" bkn anak pakngah mar k.. hahah.. so nilah penyakit pak aku setelah 6 bln shat sprti biasa.. tp apa2 pn aku redha dgn ujian Allah... ada hikmahnya.. dan ada sbbnya... insyaAllah dgn ujian ini kami dpt belajar utk trus bersabar dan redha serta meningkatkn lg tahap kedekatan kami pada Tuhan Semesta Alam... aku harap dan berdoa agar pak aku shat dan trus dapat menjalani kehidupan seperti biasa.. AMINNN~

untuk pengetahuan anda2 smua.. angin ahmar atau stroke ini tidak mempunyai ubat sama sekali.. nie doc yg ckp.. org ada ilmu ckp.. haha.. so nk shat hnya lah dgn kekuatan smgt, penjagaan rapi serta doa yg tidak putus2 kepada Tuan pnya Dunia.. insyaAllah penyakit ini dpt hilang dan pesakit akn smbuh... n aku ada dengaq gak pelbagai cara utk menyembuhkn penyakit nie.. cubalah dan ikhtiar apa yg ada selagi kita x syirik padaNYA.. apa2 pn dgn izin DIA kita trus berdiri sehat dan trus dpt hidop sperti biasa.. inilah skit sbnyak yg aku nk kongsi apa yg aku alami skang...

Port buat blog nie: IJN (dlm wad pak aku) dan di atas katil lebey dlm wad nie.. hehehe

MOtiVasi HarI inI: Kesakitan yg kita alami merupakan titik kesedaran bahawa nikmat kesihatan adalah nikmat yg amat berharga yg kita terima drpdNYA.. Syukurlah dan dekatlah diri denganNYA wlpn anda masih SEHAT...

Wednesday, March 24, 2010

kematangan

salam hormat dan salam satu dunia yg aman.. wahh!! dah lama aku x bermotivate or merapu dalam blog aku nie... da basi pa blog aku?? hehehe... tp apa2 pn, kembali la sudah hanan hatta utk mengegarkn minda dan juga rohani..

ok, kita setiap hari dihidangi dengan masalah yg x diduga dan juga mungkin kebahagian yg x disangka.. ini kdg2 boleh mengubah idop kita dan personaliti kita dari hari ke hari.. indah kn hidop, jika diulit bahagia selalu?? indah bkn?? tapi, jika x indah mcm mna? perlu kah kita merungut dan menghentam diri atau org laen kerana masalah yg dihadapi?? itu persoalannya.....

menjadi insan yg tenang atau always hepy with his/her life.. we must be matured or matang kalo org kdh ckp.. hahaha... tp adakah selalu kita bersikap matang apabila masalah tiba dan menikam? susah utk kita menjangka sbnarnya, kerana kdg2 ia berlaku dgn spontan.. tp itu bkn alasan sbnarnya.. matang maksud di sinie kita harus bersedia dlm segala aspek atau segala bentuk or keadaan yg menimpa kita.. jika kejayaan yg kita trima, kita harus hepy dan bersyukur tetapi jgn terlalu hepy.. kerana hepynya kita pada saat itu kdg2 boleh membawa kita kpd kekaburan ttg realiti dunia yg serba menguji.. oleh itu, ala kadar adalah amat digalakkan apabila diulit bahagia..

ahaaaa!! jika masalah dtg menimpa pulak, kita haruslah tenang dan cuba mencari jalan peyelesaian dgn duduk dan berfikir secara rasional.. boleh bermain emosi, tetapi jgn dikawal oleh emosi.. emosi sbnarnya teman rapat manusia yg sering menunjukkan rupa.. iaitu jika sedey, kita menangis.. jika suka, kita ketawa.. jika marah, kita masam.. dan macam2 lg.. itu kwn rapat kita.. salah sorank laaa.. bnyk lg kwn rapat sbnarnya.. hehhehe.. berbalik pada td, hadapilah masalah dgn tenang.. jika masalah dipandang sbgai masalah, ia akan memburukkan lg.. oleh sbb itulah, kita di ajar utk beristiqfar seketika.. spya hadirnya cas2 ketenangan dlm diri jika ditimpa masalah... inilah konsep matang yg perlu disemat dan dijadikan amalan dlm idop kita..

matang bkn bermakna kita x boleh bergurau dan hnya harus berfikir dan berckp seperti abg2 or kakak2 or org2 tua.. tp cukuplah sekadar matang utk menjadikan kita insan yg sentiasa tenang dlm menghadapi pasang surutnya kehidupan kita di dunia yg serba kacau bilau ini... kematangan bkn lah dari segi sikap sbnarnya, tapi dari cara dia berfikir dan mengawal keadaan idopnya.. bkn senang dan juga bkn susah.. hnya perlu melatih diri spya menerima apa yg dtg dan apa yg hilang..

motiVAsi hARi ini: kehidupan yg ada pasang surutnya adalah kehidupan yg sentiasa mengajar dan menegur kita.. kdg2 ia pembawa kepada lahirnya pemikiran matang dan waras.. itulah latihan yg kita hadapi setiap hari..