Friday, December 24, 2010

Morning!!!

Assalamuailaikum para2 blogger dan para usha2 dan juga para2 sakura.. kita pantun skit tgk, bley ka dak...........

berjalan jauh smpai negeri Arab,
dah jalan jauh p la mandi,
biar nmpk x bley harap,
janji kita bangun PAGI.....

haha... haaa bgn pagi nie baguih dakkk? baguih la kot... pagi2 la fresh... bley baca buku bg yg student... bg tahfiz, time nie elok utk menghafal Al-Quran.. dan pg2 la kena basuh baju bg mak2 kita atau org2 bujang, spya cpt kering, tu pn kalo panaih la.. hehe.. pastu kalo org keja, ari biasa kena la bgn awai, sbb xmau kena jem, tp jem serupa tu jgak.. n bg mak aku dia bgn awai2 sbb pa? sbb nk sapu daun2 yg jatuh dpn umah.. hahahaha..

Tapi nie la hakikatnya yg kita slalu nmpk org2 yg bgn pagi buat.. tp indah sbnarnya pagi nie kalo kita selami betoi2.. mmg liat bg sapa yg susah bgn pagi.. aku pn liat gak.. nie pn pasai terjaga, kalo dak hanyut gakk... kita sering di beritahu bahawa "Pagi dilambangkn sbgai pintu yg terkangdung di dalamnya penuh dgn rezki utk kita dptkn, dan rezki itu akn melimpah ruah jika kita bgn pagi(solat subuh) dan tidak tidur kembali".. ini yg sebenarnya kita harus tawu dan harus alertt stiap ari utk kita grab rezki yg telah disenaraikn buat kita...

Pagi plak ada mcm2 pagi kan...

Yg pertamoo..... Pagi-pagi sungguhh--> pukul 1pg hingga pukul 5... masa nie la selalu kita ada bg yg remaja.. ya la time nie la kita dok lepak kat kedai mamak, nk tgk bola ataupn saja2 lepak ngan marka2 or geng2 bas sekolah kita.. biasalahh jiwa x tenang bro, kalo ada bini baru tenang.. peluk pn bukan bantai dah, peluk bini baiiiii... ahaha.. xdilupakn juga pada org2 masjid yg sering melakukan qiamulaii, time2 nie la mmg terbaik sbb sunyi dan doa cpt diperkenankan...

Yg keduooo.... Pagi selepas subuh--> kul 5.30... pagi nie ramai gak org bgn dan ramai gak org liat, lebey2 lagi time hari cuti.. pagi ni yg bagusnya sbb ada subuh.. subuh nie mmg wajib bgn la bg yg bley smyg.. KAN? so no excuse sbnarnya tapi kita sering miss sbb malaih, penat sgt or mmg payah bgn... tp xpa la... yg penting cuba utk bgn subuh.. kena pasang niat, kena cuba pelbagai cara agar kita bley bgn jgak... kalo x bgn tu nk wat cmna kn? hehe.. tp cuba dlu, kalo da biasa bgn pagi dlm masa 40 hari.. insyaAllah kita ley bgn pagi subuh nie... kdg2 x smpai 40 hari pn da jd biasa... apa2 pn tgk surrounding kita cmna... kalo da smua jenih liat, akn liat jgak la kita.. kalo jenih rajin, rajin la kita bgn.. n pagi subuh nie la kita xley tido balik, sbb pas subuh nie la pintu2 rezki dibuka dan kita harus masuk utk memilikinya... mmg x nmpk rezki nie.. tp Allah dah ckp Dia bkak, so Dia pasti bukak... jgn khuatir.. rezki tu ada utk smua... tp x taw cpt atau tidak kita dpt.. dan berkat atau x... tu smua bergantung cara mcm mana kita cari rezki tu plak.. pastu utk yg baru kahwin, pagi nie pn fevret jgak.. sbb nk tnjuk kat pak mentua or mak mentua kata bgn pagi... ya la nk kata bley bgn subuh, bley bgn buat makanan tuk suami... haha... dan stu lg bgn subuh sbb nk mandi.. bkn saja2 mandi, "sahaja aku mandi" la tuuuuu.... hehehe...

Yg ketigoo.. pagi laa sgttt---> kul 10 hgga 11.59.. haha.. nie nmpk ja cam pagi... tp pagi yg hilang seri laa.. smua org da bgn.. smua da jalan.. kalo org berniaga tu da bley balik modal da time nie.. haha.. yg kita baru nk bgn.. tp selalunya pg nie utk geng2 yg nk kaver tido balik, sbb dorg keje x tdo2... bhaya gak keja nie.. keja kira bulu kambing..... heehehhe... ye la, bia la dorg kaver balik, kang dpt sakit plak.. lg susah..

Yeahhh!! tu la jenis2 pagi yg ada... x kesah la pagi apa pn kn... yg penting bgn la pagi... jgn petang baru nk bgn... kdg2 xpa... jgn kerap, lama2 kena overhall.. susah... hehe... apa2 pn cuba dan trus mencuba utk bangun... mgkn susah pada awlnya.. lama2 ok la.. mgkn anda pulak akan suka utk bgn pagi.....

MotiVASi HaRI iNI: Keindahan pagi bkn hanya pada suasana dan suhunya.. Tapi keindahan pagi pada keberkatan yg terkangdung di dalamnya.. Bangunlah pagi, dan kita pasti merasa nikmat keindahannya...

No comments:

Post a Comment